L'actitud d'un pacient va esdevenir clau perquè l'Àrea de Salut d'Alcoi haja pres mesures per fer respectar els drets lingüístics de l'usuari del seu servei. Els fets es remunten al 15 de desembre de 2023, quan un matrimoni va acudir a la consulta d'oftalmologia d'aquest centre mèdic. En el transcurs de la visita, el pacient es va adreçar a la seva acompanyant en valencià. L'infermera que els va atendre els va increpar, pel simple fet de parlar la seua llengua i els va forçar a parlar en castellà. A més, en eixir de la consulta, els va ridiculitzar davant la resta de pacients tot dient que "este señor no sabe español, ustedes sí ¿verdad?".
La gerència de l'Àrea de Salut d'Alcoi es va posar en contacte amb la víctima només conèixer els fets i es va disculpar en nom del centre. Per altra banda, quan va ser coneixedora dels fets, Plataforma per la Llengua es va posar en contacte amb la gerència de l'Àrea de Salut d'Alcoi, que va obrir un procés informatiu per a aclarir què havia succeït. Arran d'aquest procés, el personal del centre va reconèixer els fets. Tant el centre com l'Àrea de Salut d'Alcoi s'han compromés a vetllar pel respecte dels drets lingüístics dels valencianoparlants, i treballaran perquè no torne a ocórrer una situació similar. L'ONG del valencià aprofita aquest fet per recordar que l'actitud dels parlants és cabdal a l'hora de protegir la llengua davant dels atacs i les vulneracions que es pateixen com a valencianoparlants.
L'actitud de la infermera suposa un gravíssim i intolerable desconeixement de la normativa referent als drets lingüístics, a més d'una greu vulneració d'aquests. Cal recordar que els drets lingüístics són drets humans, que repercuteixen en les preferències lingüístiques i en l'ús que facen dels idiomes les persones (així com entitats o autoritats). Els drets lingüístics es troben consagrats en la normativa estatal i en la valenciana, i també en diverses disposicions del dret internacional dels drets humans, com la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM), ratificada per l'Estat espanyol el 2001.
A partir d'aquest cas, el centre d'Alcoi ha informat que "s'anaven a activar, en conseqüència, els mecanismes derivats d'una hipotètica reincidència" cap a l'infermera que va vulnerar els drets lingüístics del pacient. A més, l'entitat ha demanat al centre que prenga mesures preventives, com ara enviar una circular interna de manera que tot el personal tinga clares les directives respecte als drets lingüístics dels valencianoparlants. Tanmateix, Plataforma per la Llengua agraeix a les parts implicades la bona predisposició per haver volgut solucionar aquest incident des d'un bon inici.
148 queixes arreu del domini lingüístic
En el 2023, l'entitat va rebre 148 queixes arreu del domini lingüístic pel que fa a la sanitat pública, i 96 del sector privat. Per a l'entitat, aquests casos d'abús i tracte antiigualitari formen part d'un problema més gran de discriminació lingüística estructural a l'Estat espanyol, i estan lligats a la ideologia supremacista castellana del nacionalisme espanyol i al redactat discriminatori sobre llengua de la Constitució i d'altres lleis.
Per aquest motiu, l'ONG del valencià anima a mantenir la llengua i a defensar els drets dels valencianoparlants. Amb aquest objectiu, l'entitat recorda que es poden registrar a la seua pàgina les queixes i denúncies, i posteriorment el departament de Drets informarà, assessorarà i acompanyarà la víctima lingüística.