Naix EL MOOD, una revista digital en valencià que vol ser referent entre el públic juvenil

Plataforma per la Llengua té com a objectiu cobrir la necessitat comunicativa en valencià del públic jove entre 13 i 30 anys, fins ara orfes d'un mitjà de referència al País Valencià dedicat en aquest sector de la població

EL MOOD pretén consolidar i expandir un ecosistema de creativitat juvenil en valencià, i situar aquesta llengua en un lloc preeminent en les pantalles dels xiquets, joves i adolescents valencians

"Tot i comptar amb un teixit de creadors de contingut en la nostra llengua, no disposem d'un espai concret com EL MOOD. Per aquest motiu, volem donar veu als referents del sector més jove de la població", explica la membre de l'executiva de Plataforma per la Llengua Susanna Pérez

Les periodistes del pòdcast deparkineo, Carmen Alonso, Marta Meneu i Maria Devesa han desenvolupat el projecte, mentre que l'estudi creatiu Granissat n'ha fet la imatge gràfica

Plataforma per la Llengua comença el 2024 presentant EL MOOD, una revista digital en valencià destinada als més joves. L'ONG del valencià busca reforçar l'espai comunicatiu en la llengua pròpia en l'àmbit digital, on els joves passen gran part del seu temps a diari. El projecte, per al seu llançament, ha tingut el suport de la Conselleria de Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana.

Amb EL MOOD, Plataforma per la Llengua vol ajudar a consolidar i expandir un ecosistema de creativitat juvenil en valencià i situar aquesta llengua en un lloc preeminent en les pantalles dels xiquets, joves i adolescents valencians. Es pretén facilitar la identificació i promoció de lideratges creatius de joves en valencià que puguen esdevindre referents per als més joves i, a més, afavorir la creació d'una indústria influencer en valencià.

L'essència d'aquest mitjà de comunicació juvenil - dirigit a un públic entre 13 i 30 anys - és a internet, amb el suport d'una pàgina web dinàmica i de contingut que s'adapte a les diferents xarxes socials. En eixe sentit, la responsable de Plataforma per la Llengua, Susanna Pérez, ha explicat que "EL MOOD busca crear espais per normalitzar l'ús de la llengua específics per a persones joves". Segons Pérez, "és vital la normalització del valencià mitjançant el foment de la cultura 3.0".

La responsable de l'entitat pel valencià ha recordat que "tot i comptar amb un teixit de creadors de contingut en la nostra llengua, no disposem d'un espai concret com EL MOOD. Per aquest motiu, volem donar veu als referents del sector més jove de la població". Finalment, Susanna Pérez ha explicat que "l'equip de la revista són persones joves, des de les seues creadores als col·laboradors i a les persones que estan darrere del projecte". La darrera petició de Pérez ha estat que les institucions públiques, també els ajuntaments, donen suport a la nova revista i a la llengua

EL MOOD estarà comandat pel trio de periodistes valencianes Marta Meneu, Carmen Alonso i Maria Devesa, creadores del pòdcast deparkineo, que en 2023 va guanyar el Premi Sonor a Millor Pòdcast Conversacional, i va ser triat com el millor podcast del País Valencià. Comptarà, també, amb més d'una trentena de col·laboradors que s'encarregaran de generar contingut interessant per a la joventut cada setmana.

"La revista naix amb una mirada global. Per una banda, vol tractar temes i inquietuds que preocupen la joventut en un món globalitzat. Per altra banda, disposem d'una varietat de col·laboradors provinents de diferents territoris catalanoparlants: País Valencià però també Catalunya, Illes Balears o Andorra. Per a nosaltres és important la vertebració d'una mateixa llengua que respecta i normalitza diferents dialectes i accents", ha explicat Marta Meneu, una de les creadores del projecte. EL MOOD serà accessible també des del punt de vista participatiu: es donarà veu a qualsevol creador que vulga formar-ne part

Així doncs, EL MOOD és un espai transmèdia estructurat com una revista juvenil, que té un portal web que inclou apartats clàssics com l'horòscop, tests o fins i tot un consultori. "Volíem emular el potencial que tenien les revistes adolescents creant referents propis i starsystems generacionals, però també volíem aprofitar les eines de participació que ens brinden internet i les xarxes socials", ha contat Maria Devesa, una altra de les gestores del projecte.

A més a més, "la revista, que també està present a les xarxes socials, vol ser un motor de creació de contingut professionalitzat en la nostra llengua. Hi haurà varietat en temàtiques i formats que s'adapten a cada plataforma i al consum juvenil", assenyala Carmen Alonso, també del trio gestor de la revista.

El disseny gràfic i el portal web d'EL MOOD han sigut una creació de Granissat, un dels estudis més reconeguts del panorama valencià, que ha aconseguit també diversos guardons. Josep Olmos, un dels responsables de la imatge d'EL MOOD, explica que "la proposta només s'entenia si tot el llenguatge parlava el mateix idioma". En eixe sentit, Olmos afegeix que "des de Granissat Estudi Creatiu vam treballar la identitat corporativa i el portal web, des de la frescor i una estètica que remet als 2000 però amb què la Gen Z es pot identificar completament". Des de Granissat manifesten que "recuperem el punt petardo de la Superpop o la Bravo en la manera de comunicar i omplim d'adhesius, icones, 3D, 8 bits i inclús reminiscències a les cartes d'olor per a portar el millor (i també pitjor) d'aquell look&feel a l'actualitat".

Tècnicament, cal assenyalar que "EL MOOD ara té una web fresca, neta, atractiva, amb una identitat potent i reconeixible, que pot servir de paraigües de trobada a tota una generació. La tipografia del nom s'ha treballat a mesura per a generar un logotip memorable, amb un estil retro i formes arrodonides per tal que done caliu a les usuàries de la web", segons Olmos. A més a més, Granissat explica que "la paleta cromàtica és vibrant i elèctrica amb morats, blaus, roses, grocs i taronges potents. Un espai digital per a joves on sentir-se a casa, gràcies també a l'estètica i a la imatge feta amb molt d'amor, perquè siga inclusiva, diversa i que se senta com un abraç a les nouvingudes". EL MOOD s'ha presentat aquest matí en una roda de premsa al Centre de Cultura Contemporània Octubre de València.

EL MOOD comença a fer camí

Abans, però, l'equip d'EL MOOD va presentar-se en societat, tot aprofitant el darrer diumenge de les vacances de Nadal. D'aquesta manera, la revista de Plataforma per la Llengua va reunir els seus col·laboradors, així com persones i entitats que van participar en la creació d'EL MOOD. La festa, que ha servit de prèvia a la presentació oficial, ha tingut lloc al Volander, a València.

Amb aquesta iniciativa, Plataforma per la Llengua fa un pas clau en l'impuls de l'espai comunicatiu valencià, llançant per primera vegada al País Valencià un espai transmèdia adreçat al públic juvenil.