Més de 7.000 persones passen per la Farga de l'Hospitalet en la segona edició de SAGA, saló del 'gaming'

SAGA supera les expectatives de creixement i duplica l'assistència en una segona edició que consolida el saló com a punt de trobada de les comunitats catalanoparlants vinculades al món dels videojocs

Per primera vegada s'ha pogut sentir una partida del League of Legends en català: ha estat durant els partits d'exhibició del Barça amb el LAL Pink Girona i Família Iogurt Girona, gràcies a una versió de demostració feta pels col·lectius FandubbersCat, el Projecte Ce Trencada i Gamesports Electrònics

El videojoc Ugly, de l'estudi barceloní Team Ugly, ha rebut el Premi SAGA al videojoc en català de l'any, i també ha estat mereixedor dels premis al videojoc en català de millor jugabilitat i de millor art visual

LAL Pink Girona guanya la Copa de les Estrelles de la competició LlOP en català, que va batre dissabte el rècord d'audiència en retransmissions de videojocs en català a Twitch, amb un pic de 1418 espectadors simultanis al canal de Gamesports Electrònics

saga guanyadors

Imatge de La Farga de l'Hospitalet, plena per a la darrera edició de SAGA, saló del 'gaming'

Més de 7.000 persones han passat per la Farga de l'Hospitalet de Llobregat per visitar la segona edició de SAGA, saló del gaming, que Plataforma per la Llengua ha organitzat amb el suport de la Generalitat de Catalunya. Això és el doble d'assistents que en la primera edició, quan en van ser 3.500. La iniciativa, que vol ser el punt de trobada de les comunitats catalanoparlants vinculades al món del videojoc, ha reunit 75 expositors entre empreses, clubs i centres formatius, ha lliurat els Premis SAGA als videojocs en català de l'any i ha acollit competicions de League of Legends amb el Futbol Club Barcelona com a convidat especial. En els partits d'aquest diumenge, per primera vegada a la història s'han pogut sentir les veus del videojoc doblades al català gràcies a una versió de demostració feta per la comunitat gamer catalanoparlant.

En el marc del saló, aquest diumenge al migdia, LAL (Los Angeles Luckers) Pink Girona ha guanyat la Copa de les Estrelles del League of Legends, una copa que ha servit per presentar els millors equips de la competició oficial en català d'aquest videojoc, la competició LlOP que organitza Gamesports Electrònics. LAL Pink Girona s'ha imposat al Família Iogurt Girona en un partit únic, però tots dos finalistes han pogut jugar contra l'equip de League of Legends del Futbol Club Barcelona, un equip professional de la Liga de Videojuegos Profesional, que juga habitualment en castellà però que en el marc de SAGA ho ha fet en català, i que ha guanyat contra tots dos.

Ha estat durant aquests partits d'exhibició quan ha arribat la sorpresa: per primera vegada s'han pogut sentir en català les veus del League of Legends, gràcies a una versió de demostració d'una modificació no oficial del joc feta entre FandubbersCat, el Projecte Ce Trencada i Gamesports Electrònics. Aquesta versió es pot descarregar de franc a Internet, i, tot i que no és oficial, suposa un pas endavant per a la normalització de la llengua. Els impulsors del doblatge posen les veus a disposició de l'empresa desenvolupadora, perquè les incorpori sistemàticament al videojoc i faci extensiu el català a la interfície gràfica.

Les competicions del saló s'han pogut seguir en directe al canal de YouTube de Plataforma per la Llengua i també al compte de Twitch de Gamesports Electrònics. Les retransmissions d'aquest canal van batre dissabte el rècord d'audiència en les retransmissions de videojocs en català, amb un pic de 1418 espectadors únics simultanis. A més, en total, durant tot el cap de setmana, han estat més de 74.000 espectadors únics els que han seguit les partides en directe.

Ugly, videojoc en català de l'any

A més de les competicions de videojocs, SAGA també ha servit per premiar i prestigiar els millors videojocs del mercat que inclouen el català. El gran guanyador de la segona edició dels Premis SAGA ha estat el videojoc Ugly, de l'estudi barceloní Team Ugly, que s'ha endut el Premi del videojoc en català de l'any i dues categories més: el del videojoc en català de millor jugabilitat i el del videojoc en català de millor art visual. A Ugly, un joc de plataformes reflexiu, el jugador explora els racons desolats de la ment d'un noble turmentat mentre esbrina tots els secrets d'un palau en què res és el que sembla i s'intercanvia amb el seu reflex per resoldre trencaclosques.

El Premi a la millor narrativa d'un videojoc en català ha estat per a De-Exit: Eternal Matters (de l'empresa Sandbloom Studio), que també s'ha endut el guardó del millor disseny de so. Pel que fa al premi del públic, el guanyador ha estat Waterfall Prisoner, d'APA Estudi, mentre que Minabo, de DevilishGames, ha rebut el premi al videojoc en català amb més impacte social, un guardó creat enguany amb l'impuls de la Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. En el marc del lliurament dels premis, conduït per la comunicadora Ofèlia Carbonell i el creador de contingut Marc Lesan, també s'ha lliurat un premi conjunt amb l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) al creador de l'any de contingut en català sobre videojocs. Aquest premi s'ha lliurat enguany a Javier Ojeda, creador a TikTok.

Imatge

Part de l'equip de Team Ugly, recollint el premi a millor videojoc en català dels Premis SAGA 2023

L'augment de les activitats formatives i de debat, un èxit de l'edició d'enguany

Durant els tres dies que ha durat el saló, els participants han pogut visitar més de 75 expositors entre empreses de videojocs, clubs de jugadors, associacions d'esports electrònics, centres formatius i associacions. Els visitants han pogut conèixer les diferents possibilitats formatives, comprar les darreres novetats de videojocs amb versió en català, assistir a més d'una trentena de tallers i xerrades, jugar als jocs que els diferents clubs els han deixat provar, participar en concursos de disfresses o en una marató de videojocs, fer memòria amb jocs retro, descobrir el softcombat, veure batalles amb aspiradores Roomba o assistir de públic a una desena de pòdcasts. Els qui ho han volgut, a més, també han pogut jugar fins a 56 hores a una vintena de videojocs en un LAN Party habilitada totes dues nits.

A més, el saló també ha servit per presentar algunes novetats de videojocs potents que inclouen el català. És el cas de Top Troops, un joc de rol i fantasia de SocialPoint que es va estrenar mundialment a l'octubre i que incorpora el català, i de Curse of the Sea Rats. En aquest darrer cas, el director creatiu de Petoons Studio, Dani del Amor, ha anunciat en primícia en el marc de SAGA que la propera actualització del joc no només inclourà, com ara, el català a la interfície gràfica, sinó també en els diàlegs sonors, que fins ara només són en anglès.

SAGA, saló del gaming, s'ha allargat enguany amb un tercer dia i ha duplicat pràcticament l'espai fins a arribar als 7.000 metres quadrats. El creixement del saló ha permès fer més gran l'espai firal, incorporar una nova àrea per a pòdcasts i augmentar de manera notable les activitats formatives i de debat. D'una banda, divendres se'n van programar d'específiques per a instituts de Catalunya i Catalunya del Nord que ofereixen estudis en l'àmbit dels videojocs, i, d'altra banda, durant tot el saló s'han fet tallers, taules rodones i mentories per abordar el paper del gènere en els videojocs, els reptes per fer-los accessibles a tots els col·lectius i la manca de diversitat en les produccions. Pel que fa a les activitats formatives de divendres, hi van participar unes 2.750 persones, entre alumnes i docents.

El concurs de Cosplay es consolida com un dels esdeveniments estrella del saló

L'organització d'aquesta segona edició de SAGA ha servit per enfortir les relacions entre els diferents actors del sector del videojoc en català, per explorar futures col·laboracions i per animar alguns estudis a incloure el català als seus videojocs per poder-los ensenyar al saló. Cal tenir en compte que més enllà dels tres dies del saló, que actua com a festa major de les comunitats catalanoparlants dels videojocs, SAGA fa feina durant tot l'any per fer prevaldre els videojocs que inclouen el català i per fer créixer la presència de la llengua en tots els àmbits d'aquest sector emergent. L'impuls de la iniciativa ha contribuït a fer que la indústria vegi el català com una oportunitat per guanyar visibilitat i per connectar amb el públic, i que s'adoni que hi ha una massa crítica de persones que no només voldrien jugar en català, sinó que en són activistes.

Per a més informació sobre SAGA i per descarregar imatges i vídeos del saló visiteu saga.cat/premsa.

Imatge

Més de 2.700 alumnes van passar per les diverses activitats formatives del saló de gaming SAGA