Ugly, proclamat com a videojoc en català de l’any als Premis SAGA

SAGA, saló del gaming, que se celebra entre avui i diumenge a La Farga de l'Hospitalet, ha aplegat més de 4.000 persones durant la primera jornada

2.750 estudiants i professors de Catalunya i Catalunya del Nord han passat aquest divendres pel saló, que ha programat tallers i presentacions d'itineraris formatius per acostar la professió als futurs professionals dels videojocs

SAGA és el punt de trobada de les comunitats catalanoparlants vinculades al món dels videojocs i duplica l'espai en aquesta segona edició

Més de 4.000 persones han passat avui per La Farga de l'Hospitalet de Llobregat per assistir a la primera jornada de SAGA, saló del gaming, que Plataforma per la Llengua ha organitzat per segon any amb l'objectiu de ser el punt de trobada de les comunitats catalanoparlants vinculades al món dels videojocs. El saló, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, connecta empreses, comunitats de jugadors, centres formatius, professionals i institucions, i ha culminat la primera jornada coronant Ugly com a videojoc en català de l'any.

El saló se celebra fins aquest diumenge i, durant la jornada d'avui, ha acollit el lliurament dels segons Premis SAGA als millors videojocs que inclouen el català, una iniciativa que vol incentivar la producció de videojocs en la nostra llengua. El gran guanyador dels premis ha estat Ugly, de l'estudi barceloní Team Ugly, que s'ha endut el Premi del videojoc en català de l'any i dues categories més: el del videojoc en català de millor jugabilitat i el del videojoc en català de millor art visual. A Ugly, un joc de plataformes reflexiu, el jugador explora els racons desolats de la ment d'un noble turmentat mentre esbrina tots els secrets d'un palau en què res és el que sembla i s'intercanvia amb el seu reflex per resoldre trencaclosques.

El Premi a la millor narrativa d'un videojoc en català ha estat per a De-Exit: Eternal Matters (de l'empresa Sandbloom Studio), que també s'ha endut el guardó del millor disseny de so. Pel que fa al premi del públic, el guanyador ha estat Waterfall Prisoner, d'APA Estudi, mentre que Minabo, de DevilishGames, ha rebut el premi al videojoc en català amb més impacte social, un guardó creat enguany amb l'impuls de la Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. A la zona de videoconsoles es poden provar bona part dels jocs guanyadors i finalistes de l'edició d'enguany i també de la de 2022, juntament amb diversos títols més amb versió en català.

En el marc del lliurament dels premis, conduït per la comunicadora Ofèlia Carbonell i el creador de contingut Marc Lesan, també s'ha lliurat un premi conjunt amb l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) al creador de l'any de contingut en català sobre videojocs. Aquest premi s'ha lliurat enguany a Javier Ojeda, creador de contingut de videojocs a Tiktok.

• Compra ara la teva entrada de SAGA saló del gaming abans no s'acabin: compra-la aquí!

Els Premis SAGA volen fer valdre la qualitat i el potencial dels videojocs en català i incentivar més empreses desenvolupadores a incloure la nostra llengua en les seves produccions. Tot i que la presència del català als videojocs continua sent residual, cal tenir en compte que Catalunya és la regió europea amb més inversió estrangera en videojocs, i que ara per ara concentra el 52 % de la facturació d'aquest sector a l'Estat espanyol.

El jurat dels premis d'enguany ha estat format per Anna Guxens (dissenyadora de jocs a Larian Studios), Albert Garcia (periodista a Generació Digital i La Vanguardia i professor de l'ENTI de la UB), Roger Mitats (redactor de 3Dnassos), Carlos Calvo (director d'art i professor de l'EDIB de Palma), Laura González (directora de PowerUp+ i coordinadora de l'IndieDevDay), Xevi de Sardi (professor del cicle d'animació 3D i jocs a l'IOC), Víctor Navarro (professor i investigador del Tecnocampus de la UPF), les redaccions de Lúdica i Gaming.cat, i Roger Baldomà, membre de l'executiva de Plataforma per la Llengua.

2.750 estudiants i professors de Catalunya i Catalunya del Nord, arrencada de la LAN Party i lliurament dels premis LUDI de 3Cat

Aquest primer divendres del saló La Farga de l'Hospitalet s'ha omplert amb més de 2.700 estudiants i professors d'instituts de Catalunya i Catalunya del Nord interessats en el món dels videojocs. Aquests alumnes han pogut gaudir de tallers de retransmissió de videojocs a càrrec de l'associació Gamesports Electrònics, tallers de retransmissió a xarxes socials a càrrec del popular retransmissor de Twitch Norman López, i tallers de dossiers, a càrrec de Gerard Martínez, un artista 3D de modelat de personatges. A més, la jornada ha volgut sobretot acostar-los a la professió amb presentacions de diferents opcions formatives en l'àmbit dels videojocs i xerrades per aprendre a introduir-se al món laboral un cop acabats els estudis. En aquest sentit, el psicòleg Pere Alastrué també ha parlat de les possibilitats dels videojocs en el tractament de la salut mental.

Durant la jornada, ja s'han instal·lat desenes de jugadors a la LAN Party i han pogut començar a jugar a una vintena de videojocs des dels seus ordinadors; s'espera que passin per aquesta zona més de 300 persones. Hi podran passar les nits i jugar-hi fins a cinquanta-sis hores seguides. A més, els més de setanta-cinc expositors s'han pogut fer conèixer entre el públic visitant i han deixat provar alguns dels seus jocs en català, i 3Cat, l'antiga Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, ha lliurat els seus nous premis Ludi als prototips de videojocs fets per estudiants de graus superiors. En aquest cas, els guardonats han estat ActualiCat.cat (Premi a la màxima diversió), Redactor exprés (Premi a la millor re-jugabilitat), Primícia a la vista (Premi a l'accessibilitat) i Picto Diari (Premi a la màxima creativitat). A més, aquest últim ha estat l'escollit per ser desenvolupat per part de GameBCN.

Tant les sessions formatives com els actes dels premis LUDI i dels premis SAGA s'han pogut seguir al canal de Twitch de Gamesports Electrònics (que ha tingut un pic de més de 1.000 espectadors simultanis) i també pel canal de YouTube de Plataforma per la Llengua. Les partides de la Copa de les Estrelles de LOL de dissabte i diumenge també s'hi podran veure per aquests mateixos canals.

Per a més informació sobre SAGA i per descarregar imatges i vídeos del saló visiteu saga.cat/premsa.