Reclamem el desplegament de la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV) en el 40é aniversari de l’aprovació

Plataforma per la Llengua participarà aquest diumenge, 26 de novembre, en l'acte unitari de celebració dels 40 anys de l'aprovació de la LUEV que organitza Alacant pel Valencià, de la qual l'entitat forma part

La plataforma unitària lamenta que els objectius amb què es va impulsar la llei estan lluny d'acomplir-se i reivindica que cal més promoció del valencià que mai

Plataforma per la Llengua participarà aquest diumenge, 26 de novembre, en l'acte conjunt de commemoració dels 40 anys de l'aprovació de la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV), la coneguda com a "Llei d'Alacant", que ha convocat la plataforma Alacant pel Valencià, formada per 25 entitats. L'ONG del valencià forma part d'aquesta plataforma unitària i fa una crida a les institucions per tenir presents els objectius pels quals es va impulsar la Llei, i reclama als partits que actuen per satisfer-los i despleguen, d'una vegada, tot el seu contingut.

L'acte de celebració del quaranté aniversari de la LUEV tindrà lloc a l'Escola Joaquín Sorolla d'Alacant, des de les 11 h, i inclourà activitats familiars, la lectura d'un manifest i l'actuació musical de Marcel el Marcià. La jornada servirà per recordar la importància de la LUEV, aprovada el 23 de novembre de l'any 1983, per equiparar el valencià amb el castellà, garantir l'ús normal i oficial de totes dues llengües en condicions d'igualtat i desterrar qualsevol forma de discriminació lingüística.

En un gest de gran importància simbòlica, la Llei es va aprovar excepcionalment a Alacant, fora de la seu de les Corts Valencianes (el palau dels Borja de València), per a reivindicar la llengua en una de les zones en què es trobava en una situació més debilitada. És també en aquesta mateixa ciutat on actualment una part del Govern municipal ha volgut eliminar la consideració de zona de predomini valencianoparlant, per fer retrocedir els drets de la llengua pròpia.

Per a Plataforma per la Llengua i la resta d'entitats de la plataforma Alacant pel Valencià, la celebració de l'efemèride no pot ocultar que ningú ha vetllat mai perquè la Llei s'aplicara del tot, i justament aquest és un dels motius que expliquen la situació d'emergència que pateix actualment la llengua pròpia. La plataforma, creada ara fa cinc anys, coincidint amb els 35 anys de l'aprovació de la Llei, considera que els objectius pels quals es va impulsar la LUEV estan lluny de ser assolits, i que treballar per promoure el valencià és més necessari que mai. El redactat de la Llei, en eixe sentit, era explícit: per assolir l'equiparació efectiva entre llengües cal "la promoció del valencià".

Des de la coordinadora d'Alacant pel Valencià, les entitats també fan una crida a les famílies i a les administracions a fomentar que els xiquets de la ciutat es matriculen en programes amb una presència alta del valencià, i demanen que qualsevol reforma dels plans educatius que puga plantejar-se tinga present que és necessari una major presència de la llengua pròpia a l'escola. A més, les entitats també reclamen que la senyalització viària d'Alacant siga en valencià (tal com fixa la normativa de la Generalitat Valenciana), i no en castellà, com ara, i que es recupere i es fixe correctament la toponínima urbana en valencià. En eixe sentit, Alacant pel Valencià exigeix a l'Ajuntament accions que promoguen l'ús oral i escrit de la llengua pròpia a les botigues, establiments culturals i esportius, restaurants i superfícies comercials, i que garantisca a la ciutadania fer gestions en valencià de manera normal. Per últim, les entitats que formen part de la coordinadora també demanen als mitjans de comunicació un ús més estés de la llengua del país i un finançament adequat per promoure l'ús normal de la llengua.