Notícies ← Altres notícies

Denunciem que el centre de salut de Catarroja va obligar una pacient a parlar en castellà amb la metgessa

El personal sanitari va obligar la pacient a canviar de llengua en dues ocasions i va obrir un debat entorn als drets lingüístics enmig de la consulta 

La víctima d'aquest fet afirma haver-se sentit "humiliada i amenaçada" tant per la doctora com per la coordinadora del centre 

Durant l'any 2022 es van triplicar les vulneracions lingüístiques a la sanitat valenciana

Una veïna de Catarroja ha denunciat a Plataforma per la Llengua que una metgessa del centre mèdic del municipi la va discriminar per parlar en valencià a la consulta, i que la coordinadora del centre també la va pressionar perquè s'expressara allí en castellà. La víctima ja ha interposat una reclamació, i l'entitat en fiscalitzarà el procés i vetllarà perquè l'administració investigue els fets i responga de forma contundent a la discriminació. 

Els fets van passar el passat 2 d'octubre a Catarroja, a l'Horta Sud, quan la denunciant va anar a urgències perquè tenia un refredat fort. La víctima explica que, a la meitat de la seua explicació, la doctora la va tallar i li va exigir que ho fera en castellà. Davant la voluntat de la pacient de mantenir la seua llengua, la metgessa li va dir que no la podria atendre i va negar-se a tramitar-ne la baixa laboral, en cas que no canviara al castellà.  

Just després d'aquests fets, va entrar a la consulta la coordinadora del centre mèdic, que va donar la raó a la metgessa i va obligar la pacient a canviar de llengua. Davant d'aquesta exigència, la denunciant va discutir amb la coordinadora del centre per defensar que tenia dret a ser atesa en valencià, i això la va fer sentir "humiliada i amenaçada". Des de l'entitat s'ha contactat amb el centre mitjançant una carta escrita amb l'objectiu de fer arribar els fets i conèixer la seua versió. En la missiva, Plataforma per la Llengua ha aprofitat per recordar que s'han de garantir els drets lingüístics dels usuaris. 

L'ONG del valencià considera que aquestes discriminacions vulneren la legalitat i, en concret, els drets lingüístics dels ciutadans valencianoparlants. Segons l'article 3 de la Llei 4/1983, d'ús i ensenyament del valencià, els ciutadans tenen dret d'expressar-se en valencià, sense ser discriminats per raons lingüístiques. A més, l'article 9 de l'Estatut d'Autonomia determina que els ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l'administració autonòmica en qualsevol de les dues llengües oficials, i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada. D'altra banda, l'article 4 de la LUEV declara que en cap cas ningú no podrà ser discriminat pel fet d'usar qualsevol de les dues llengües oficials, i l'article 5 de la LUEV atribueix a l'Administració l'obligació de disposar les mesures necessàries per a impedir la discriminació de ciutadans i a garantir l'ús normal de la llengua pròpia.   

En aquest sentit, l'entitat recorda que el decret 61/2017 estableix que el valencià serà llengua d'ús normal i general de l'Administració de la Generalitat Valenciana, i, per tant, dels centres sanitaris, i que una norma estatal, l'Estatut de l'Empleat Públic, preveu que els funcionaris garantisquen l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·licite, sempre que siga oficial en el territori. Encara que, individualment, un treballador no estiga obligat a saber valencià tampoc pot privar l'atenció d'un servei per raó de llengua, i l'administració té l'obligació d'organitzar-se perquè l'atenció estiga disponible tant en valencià com en castellà. Per últim, en el cas dels serveis de salut, l'article 72 de la llei 55/2003 considera com a «falta molt greu» tota actuació que supose una discriminació per raons ideològiques o de llengua, tant del personal com dels usuaris dels centres sanitaris. 
 
El 2022 es van triplicar les queixes per discriminacions lingüístiques en l'àmbit sanitari  

En els darrers anys han augmentat les discriminacions reportades a Plataforma per la Llengua arreu dels territoris de parla catalana (com s'explica a l'informe de discriminacions lingüístiques 2022), que van créixer l'any passat un 15,4 % després de diversos anys de creixement. En el cas concret del País Valencià, les queixes per discriminacions lingüístiques en l'àmbit sanitari es van arribar a triplicar. 

Per a l'entitat, això s'explica per un augment de la consciència lingüística dels pacients, però també per la falta de voluntat d'alguns professionals de fer servir el valencià. Durant el govern del Botànic, Plataforma per la Llengua va demanar a la Conselleria de Sanitat i a les direccions dels centres de salut que s'informara els professionals del deure de garantir el dret de la ciutadania d'expressar-se en valencià. A més, l'entitat va impulsar el 2020 la campanya "Sanitat en valencià", que demanava una normativa sobre la capacitació lingüística del personal sanitari i feia una proposta de protocol per garantir l'atenció sanitària en valencià. No obstant això, l'executiu del PSPV-PSOE, Compromís i Podem van ignorar les peticions de l'entitat, i no van arribar a aprovar cap decret específic per a desenvolupar el requisit lingüístic en l'àmbit sanitari. 

Plataforma per la Llengua fa una crida a denunciar les vulneracions lingüístiques 

La denúncia pública del cas ha estat possible gràcies a la queixa de la ciutadana, que va decidir contactar amb eservei de queixes de Plataforma per la Llengua. Aquest servei estudia cada cas, ofereix l'assessorament legal als afectats sobre si pot tindre resposta judicial i, fins i tot, si cal, assumeix la despesa de la defensa en els casos més greus. A més, amb les queixes i discriminacions que arriben a aquest servei, l'entitat fa estudis i reports que presenta a les administracions per a exigir-los canvis.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin