Rebem més de cent queixes relacionades amb la retolació d’establiments comercials

L'entitat treballa per tal que les empreses compleixin la Llei de Política Lingüística i el Codi de Consum de Catalunya

El Servei de queixes i consultes de l'entitat assessora aquells catalanoparlants que han patit una discriminació lingüística i els anima a denunciar-ho a l'Agència Catalana de Consum

A un 45% dels catalanoparlants, quan van a un restaurant els preocupa que no els puguin atendre si parlen en català, segons una enquesta de l'Agència Catalana de Consum

Plataforma per la Llengua ha rebut 112 queixes sobre retolació i informació de caràcter fix en l'àmbit de l'empresa privada durant el primer semestre del 2023. Concretament, les denúncies referents a l'àmbit de l'hostaleria i la restauració representen el 57% del total, mentre que d'altres relacionades amb establiments i empreses, com ara la sanitat privada, els supermercats o el comerç local, en són el 43%. L'entitat està treballant per tal que totes aquestes empreses compleixin amb la Llei de Política Lingüística i se cenyeixin al Codi de Consum de Catalunya, lleis que estableixen tot un seguit d'obligacions lingüístiques que les empreses han de complir.

En matèria de retolació, la Llei de Política Lingüística, en l'article 32.3, estableix el següent: "La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic han d'ésser redactats, almenys, en català". Alhora, el Codi de Consum de Catalunya també estableix, en l'article 128-1, que els consumidors tenen dret a rebre en català "les invitacions a comprar, la informació de caràcter fix, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit, les factures i els altres documents que hi facin referència o que en derivin."  Per tant, els tiquets de caixa, les cartes de restaurants, etiquetes de preus, factures i qualsevol rètol fix d'un establiment han d'estar en català.

Quan un ciutadà detecta que algun establiment no compleix les seves obligacions en matèria lingüística, Plataforma per la Llengua recomana, primer de tot, demanar aquesta documentació en català a l'empresa i posar la queixa corresponent si no en disposessin. Es pot demanar un full oficial de queixa/reclamació/denúncia presencialment. Algunes empreses també ofereixen l'opció de presentar queixes en línia.  Si la queixa/reclamació/denúncia no s'ha resolt de manera satisfactòria durant el termini d'un mes, convindria informar-ne a l'Agència Catalana de Consum (omplint el següent formulari en línia, o bé presencialment a través d'una de les oficines municipals d'informació al consumidor).

A més, es pot notificar aquesta queixa al Servei de queixes i consultes de Plataforma per la Llengua, de tal manera que els ciutadans que es trobin en aquesta situació puguin ser atesos i assessorats per experts en la matèria.

Preocupació en l'ús del català als locals de restauració

La preocupació dels catalanoparlants pel que fa a la situació del català als establiments de restauració es fa palesa en l'enquesta de l'Agència Catalana de Consum (Els hàbits de consum de Catalunya) on, per exemple, un 45% de les persones enquestades indiquen que quan van a un restaurant els preocupa que no els puguin atendre si parlen en català. De fet, aquest temor es fa patent quan se'ls pregunta en quines situacions es troben recurrentment. Un 15% dels enquestats afirmen que quan va un restaurant acostumen a no ser atesos en català, i un altre 11% assenyalen que habitualment ni tan sols els entenen. A més, un 17% dels enquestats diuen que normalment no troben les cartes en català. I un 6% dels que van a un restaurant no troben els cartells en el seu idioma.