Plataforma per la Llengua ha organitzat durant aquest curs escolar més de 30 tallers de Twitch en valencià a 21 instituts de secundària del sud del País Valencià i 23 tallers de pòdcast a 16 centres, gràcies als més de 13.000 euros aconseguits en el marc del Giving Tuesday. Els tallers han permès sensibilitzar els estudiants de la importància de fer servir la llengua pròpia del territori per a comunicar-se tant a Twitch com en els pòdcasts, i ha oferit les claus perquè els alumnes puguen començar a crear contingut en aquests formats.
El creador "Llet i Vi", alter ego d'Aitor Muñoz, s'ha encarregat de coordinar els tallers de Twitch, que s'han impartit en poblacions com Alacant, Elx, Crevillent, Alcoi, Muro, Petrer, Benidorm, Altea, Calp, Pego o Dénia. Twitch és una plataforma que té com a característica principal les transmissions en directe, que, en molts casos, són sobre esport o videojocs, per bé que cada vegada n'hi ha de més temàtiques. A més, la plataforma es pot fer servir com a ferramenta pedagògica per practicar la comunicació lingüística i que alumnes i docents interactuen a distància en temps real.
Pel que fa als tallers de pòdcast, han estat impartits per l'equip de Greuges Pendents, un pòdcast de Quico Miralles i Andrea Kruithof, i s'han fet en localitats com ara Alacant, Altea, Benilloba, Benissa, Dénia, Elx, Mutxamel, Pedreguer, Pego, Sant Vicent del Raspeig, Xàbia i Xixona. En aquest cas, els tallers han permès introduir els joves en el món dels pòdcasts, un format d'àudio que no s'emet a les ràdios, sinó que es publica a les plataformes digitals, i que aborda moltes temàtiques diferents.
Amb l'organització d'aquests tallers, l'ONG del valencià es proposava incentivar l'ús de la llengua entre els més joves i associar la llengua a un espai lúdic juvenil com és Twitch o com són els pòdcasts. Per a l'entitat, és important que s'entenga que fer servir el valencià a les xarxes socials permet guanyar subscriptors i ser popular a Internet. Per a molts creadors, de fet, la llengua ha estat clau per aconseguir triomfar en l'ecosistema d'influenciadors dels territoris de parla catalana i, fins i tot, un element sense el qual tampoc haurien pogut triomfar fora d'aquests territoris. A més, per tal de connectar els estudiants amb l'ecosistema mediàtic digital en valencià, els tallers també han ensenyat alguns referents a les xarxes socials que triomfen en la llengua del territori.
13.274 euros en donatius recaptats en el marc del Giving Tuesday
Aquest ha estat el cinquè any que l'entitat ha participat en el Giving Tuesday, una iniciativa que pretén multiplicar les accions altruistes després del Black Friday, i que aquest 2022 es va celebrart el 29 de novembre. En l'edició d'enguany, el projecte de l'entitat ha rebut donatius del País Valencià, Catalunya, les Illes Balears, Catalunya Nord i Andorra, i també ha comptat amb donants d'Alemanya, el Regne Unit, els Estats Units i Suïssa, i de la resta dels estats espanyol i francés. En concret, s'han recaptat 13.274 euros.
L'entitat ha volgut donar impuls al valencià a les comarques alacantines, com a resposta a la situació d'emergència lingüística que es viu al sud del País Valencià, especialment a les grans ciutats. Aquestes comarques conformen una de les zones del domini lingüístic on el valencià està més minoritzat i on és més difícil viure en la nostra llengua.
L'organització d'aquests tallers de pòdcast i Twitch se suma a les iniciatives que l'entitat ha posat en marxa en els darrers anys per potenciar l'ús de la llengua al món digital i per popularitzar-la entre les persones més joves. Són exemples d'aquestes iniciatives la I Trobada de tiktokers, el concurs de TikTok en valencià o Memètika, la trobada de creadors de mems en valencià, que enguany ha arribat a la quarta edició.