Notícies ← Altres notícies

Una ciutadana denuncia que ha estat discriminada al supermercat Aldi d’Inca per parlar en català

Segons la clienta, un reposador va fer veure que no l'entenia, la caixera li va qüestionar que no parlàs amb ell en castellà, i l'encarregat no li va acabar lliurant els fulls de reclamació 

Plataforma per la Llengua ha detectat un segon cas de discriminació a Blanes i demana a l'empresa que investigui els fets i aposti pel català a l'etiquetatge i al web

Una dona ha denunciat a Plataforma per la Llengua que va ser discriminada en un supermercat de la cadena Aldi a Inca per adreçar-se en català a un reposador, i que l'establiment no li va voler facilitar el full de reclamacions quan ella els el va demanar. L'entitat fa públic el cas i demana a la direcció de l'empresa que investigui els fets i es comprometi a respectar els drets dels consumidors catalanoparlants en tots els àmbits.  

Els fets van passar el 21 de maig quan la clienta va demanar a un treballador del supermercat on podia trobar llegums, i, segons que relata l'afectada, ell va fer veure que no l'entenia. Tot i que ella li va repetir a poc a poc i li va posar exemples de llegums, el treballador va continuar fent com si no l'entengués i quan ella li va demanar específicament si no l'entenia, ell va riure per davall del nas i li va dir que no. La consumidora va decidir anar-se'n cap a la caixa amb el que ja tenia i sol·licitar el full de reclamacions, però la caixera li va demanar per quin motiu el volia i, quan li va explicar la situació, li va preguntar si no sabia parlar en castellà. La clienta li va dir que sí que en sabia, però que tenia dret de parlar en català. Finalment, la caixera va demanar a l'encarregat que li dugués el full de reclamacions. Després d'esperar, segons la clienta, una bona estona, l'encarregat no li va acabar donant el document i ella va dir que no podia perdre tot el matí al supermercat i que ja denunciaria els fets per altres vies.  

L'entitat demana a la direcció d'Aldi que investigui els fets i eviti que es tornin a produir, i denuncia que aquest 8 de juny també va rebre una altra queixa per motius lingüístics en un establiment de la cadena. En aquest cas, va ser en un establiment a Blanes, a la comarca catalana de la Selva, i el consumidor denuncia que no només un treballador li va dir "no entenc res" quan ell s'hi va dirigir en català, sinó que una treballadora el va escarnir per parlar en català. 


  • Si vols que continuem defensant els drets dels catalanoparlants, fes pinya amb els més de 25.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!

Plataforma per la Llengua també ha detectat que l'empresa no té el web en català i exclou la llengua a l'etiquetatge als seus productes de marca blanca, com li obliga, en el cas de Catalunya, el Codi de consum. Per a l'entitat, és evident que aquesta manca de sensibilitat amb els consumidors catalanoparlants i l'absència de responsabilitat lingüística són contràries als valors que l'empresa diu defensar. "Tractem les persones com ens agradaria que ens tractessin a nosaltres, amb respecte i lleialtat" és una de les afirmacions que apareixen al web d'Aldi.  

Apostar pel català, una qüestió de legalitat, de responsabilitat social i de negoci 

L'entitat considera que Aldi ha de fer cas als valors que predica i ha de garantir els drets dels consumidors catalanoparlants. Encara que en el cas de les Illes Balears, a diferència de Catalunya, la llei no obligui les empreses a atendre ni entendre en català (motiu pel qual l'ONG del català va impulsar la campanya 'Consumidors de primera'), sí que fixa el dret dels usuaris d'expressar-se en català als comerços. En el cas de Catalunya, a més, el Codi de consum sí que estableix que l'empresa té l'obligació de garantir que els consumidors puguin ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que triïn, i fixa l'obligació que les dades d'etiquetatge, les instruccions, els embalatges i els manuals dels productes també siguin en català.  

Més enllà de la qüestió legal, per a l'entitat apostar pel català és una qüestió de respecte cap als clients i la comunitat local, una consideració bàsica en la responsabilitat social corporativa de les empreses. El català no és només una llengua europea mitjana amb més de 10 milions de parlants, sinó que, als territoris en què aquesta llengua és pròpia, a més d'oficial, els seus parlants han de ser tractats amb la mateixa dignitat que les altres comunitats lingüístiques.  

Plataforma per la Llengua vol potenciar el consum responsable en l'àmbit lingüístic i per això aconsella consumir en empreses que compleixin amb la legalitat i tinguin responsabilitat lingüística. En paral·lel, l'entitat treballa amb les empreses per sensibilitzar-les sobre la legislació en matèria lingüística i perquè introdueixin el català en els seus productes i serveis. Cal tenir en compte que incorporar el català ajuda a fer créixer el negoci, atès que és una manera d'acostar-se als clients locals i demostrar respecte pel territori. 

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin