L'Escola Espronceda de Sabadell ha demostrat, un curs més, el seu compromís amb la llengua catalana. Havent detectat la necessitat de millorar el català oral de les famílies, el centre ha volgut reforçar-la a través d'un grup de conversa que ha organitzat Plataforma per la Llengua en el marc del Pla d'actuació lingüística integral de Sabadell Sud.
Aquest grup s'ha dut a terme, per primera vegada, durant tot el curs escolar, després que el curs passat només es pogués fer durant el segon i el tercer trimestre. Aquest fet ha afavorit un compromís més gran per part de les famílies i ha permès la inclusió d'activitats complementàries. El grup de conversa ha estat format per una desena de mares i s'ha reunit dos cops per setmana, a la tarda, mentre els fills eren a l'escola. D'aquesta manera, s'ha facilitat la conciliació familiar i ha augmentat la participació de les famílies. Dinamitzades per la filòloga Rosa Soley, les mares han millorat les competències orals en català i han incorporat vocabulari bàsic per al seu dia a dia i per a les comunicacions amb l'escola.
-
Si vols que continuem organitzant grups de conversa amb famílies nouvingudes, fes pinya amb els més de 25.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!
Més enllà del treball de l'oralitat a través de la conversa, les mares han pogut reforçar la feina feta amb dues activitats complementàries més lúdiques: l'elaboració d'un llibre de receptes de cuina i un concurs de vocabulari, que també ha comptat amb la participació dels fills. Pel que fa al llibre de receptes, les mares han hagut de triar una recepta representativa de la cuina dels seus països d'origen i explicar-la en català a la resta del grup. Així, col·lectivament, han estat capaces de recopilar un total de vuit receptes, la majoria d'arrels magrebines, que s'han editat en un format de llibre. El recull s'incorporarà a la biblioteca del centre i permetrà que altres alumnes i famílies aprenguin català a través de la cuina.
L'altra activitat especial que han dut a terme ha estat un concurs de vocabulari, que també ha comptat amb la participació dels fills, fet que ha engrescat encara més les mares a millorar les competències orals en català i ha permès que els nens les sentissin parlar en la llengua del país d'arribada. El concurs s'ha organitzat en quatre grups, que han barrejat mares i fills, i han hagut d'encertar el nom en català dels objectes que apareixien a la pantalla i que s'han classificat per temàtiques: aliments, peces de roba, elements de la llar o animals, per exemple. Tant l'equip guanyador com l'equip que ha quedat en segona posició han rebut com a premi un lot de productes de Plataforma per la Llengua amb contes infantils en català. A més, tots els participants també han rebut un petit obsequi de part de l'entitat.