Notícies ← Altres notícies

El joc “Labisabi” guanya la vuitena edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català

El primer premi se l'emporten alumnes de cicle superior de primària de l'Espai Obert La Serra, de Sant Pere de Ribes, amb "Labisabi"

Els guanyadors dels tres premis ensenyaran els jocs aquest dijous, primer de juny, a l'Institut d'Estudis Catalans, on han estat convidats per la presidenta, Teresa Cabré, i pel president de la secció filològica, Nicolau Dols

Al concurs de jocs de taula lingüístics que organitza Plataforma per la Llengua hi han participat més de 1.600 alumnes del Principat, la Franja de Ponent, el País Valencià i les Illes Balears

La vuitena edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català ja té guanyador: "Labisabi", una proposta dels alumnes de cinquè i sisè de primària de l'Espai Obert La Serra, de Sant Pere de Ribes. La decisió s'ha fet pública aquest dissabte, 27 de maig, al matí, durant dels premis del concurs, que han tingut lloc al Museu Marítim de Barcelona i que ha comptat amb més de 300 assistents entre alumnes, mestres i familiars.

"Labisabi" no ho ha tingut fàcil, però ha acabat imposant-se entre els 75 jocs de les 56 escoles del Principat, la Franja, el País Valencià i les Illes Balears que s'hi han presentat. Del joc guanyador, el jurat n'ha destacat "l'originalitat i el sentit de l'aventura". La victòria permetrà que el joc s'exposi aquest estiu al Museu del Joguet de Catalunya, a Figueres, i que els alumnes gaudeixin d'un taller de màgia amb el mag Sergi Armentano.

El segon premi ha anat a parar al grup de 5è dels Jesuïtes de Poble Sec-Sant Pere Claver de Barcelona, amb el joc "L'expedició VolCÀTnica". És un joc que, en paraules del jurat, destaca "perquè està molt ben narrat i pel lligam que té amb l'actualitat". En aquest cas, els guardonats gaudiran d'un taller de cuina saludable i contra el malbaratament alimentari, impartit per la xef Ada Parellada.

Pel que fa al tercer premi, se l'ha endut la classe de 5è de l'Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès. La seva proposta "Del passat al present" recupera les paraules tradicionals de la comarca i destaca sobretot "per l'interès en la tradició i el lligam generacional". Els alumnes guanyadors d'aquest tercer premi gaudiran d'un taller de fotografia amb el fotoperiodista Jordi Borràs que, a més, ha estat l'encarregat de documentar l'acte de lliurament de premis.

Durant l'esdeveniment, tots tres guanyadors han estat recompensats amb un trofeu, obra de Joan Mundó. A més, per donar resposta a l'elevada qualitat de les propostes, el jurat també ha volgut lliurar cinc accèssits. N'han estat mereixedors el FEDAC de Salt; les dues aules del CRA Dos Aigües, de Favara i Nonasp, a la Franja de Ponent; l'Escola Duran Estrany, de Llubí; l'Escola Valldigna, de Simat de la Valldigna, i l'aula d'acollida de l'Escola l'Estació, de Sant Feliu de Guíxols.

Els presentadors del programa Ràndom de l'SX3, Maria Bouabdellah i David It's Me, han conduït la gala dels premis, que ha comptat amb les actuacions del grup de versions Les que Faltaband i els trucs del mag Sergi Armentano. Els premis han estat lliurats per Òscar Escuder, president de Plataforma per la Llengua; Roger Baldomà, membre de l'executiva i jurat del concurs, i Rut Carandell, directora de l'entitat.

Com a novetat d'aquesta edició, els tres guanyadors del concurs seran convidats aquest dijous, primer de juny, a l'Institut d'Estudis Catalans pel president de la secció filològica, Nicolau Dols, i la presidenta de la institució, Teresa Cabré. L'acte, que començarà a les 11 h i es farà a la sala Prat de la Riba, també comptarà amb la presència del lingüista Màrius Serra i altres membres de la secció filològica, i permetrà que els assistents descobreixin com es juga a les propostes guanyadores.

Imatge amb tots els alumnes guanyadors (Jordi Borràs).

Òscar Escuder reivindica que el català ha de ser molt més present en l'àmbit del lleure

Durant la seva intervenció, el president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha defensat que és molt important que el català sigui present en l'àmbit del lleure. "Tenir poca oferta de jocs en català fa que puguem jugar menys en la nostra llengua, i el joc és molt important per a la salut del català", ha explicat.

Escuder ha recordat que, en el cas dels videojocs, només un 5,3 % dels catalans diuen que hi juguen en català, i ha defensat la importància d'incrementar la presència de la llengua tant en aquest sector, com en el món dels jocs en general, les xarxes socials, l'audiovisual, el lleure a l'escola o amb la família. El president de l'entitat ha aprofitat per fer referència a les iniciatives que ha impulsat Plataforma per la Llengua per aconseguir-ho més enllà del Concurs Tísner: Repte Kinton, els premis per impulsar els vídeos de TikTok i Instagram Reels en català; SAGA, saló del gaming, o la campanya Tots som referents lingüístics. #notexcusis, que a través del web ofereix materials lúdics en català perquè els docents o les famílies els puguin proporcionar als més joves.

Amb més de 1.600 alumnes implicats, l'entitat tanca l'edició d'enguany del Concurs Tísner i comença a escalfar els motors per a la novena edició, satisfeta de la feina feta. El Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català s'adreça als alumnes d'11 i 12 anys de tot el domini lingüístic, i té l'objectiu que estudiants, mestres i escoles descobreixin la faceta lúdica i creativa de la llengua catalana a partir de la creació del seu propi joc de taula.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin