Aconseguim que la Diputació d’Alacant incloga el valencià en els senyals de les rutes turístiques

La retolació de la via verda de la serra de Maigmó, una de les rutes ciclistes d' "Alicante Natura", ja incorpora el valencià

Plataforma per la Llengua havia denunciat comunicativament la discriminació el novembre passat i havia presentat una instància per canviar-ho

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que la Diputació d'Alacant incloga, finalment, el valencià a la retolació de la via verda de la serra del Maigmó, entre les comarques de l'Alacantí, el Vinalopó Mitjà i l'Alcoià. Es tracta d'una de les rutes ciclistes de l'empresa "Alicante natura", de la Diputació d'Alacant, i fins ara estava senyalitzada únicament en castellà. L'entitat va denunciar la discriminació el novembre, després de presentar una instància a l'administració perquè s'hi incloguera el valencià, i, finalment, ja ha pogut comprovar que els cartells ja comencen a incorporar el valencià.

L'entitat recorda que les institucions tenen el deure d'incloure la llengua pròpia del territori a la retolació informativa i que la ciutadania té dret a trobar-la escrita en valencià. En aquest sentit,  la retolació únicament en castellà promoguda per la Diputació era contrària al deure legal de fer servir una llengua oficial com el valencià, tal com fixa l'Estatut d'Autonomia i la Llei d'ús i ensenyament del valencià. A més, la promoció de l'ús normal i oficial del valencià és també un compromís legal per a les diputacions, segons estableix la Llei de Règim Local.

Tot i que la Diputació d'Alacant haja modificat aquests cartells, cal recordar que l'empresa pública "Alicante natura, red ambiental de la provincia de Alicante", de la qual és propietària, continua excloent el valencià al web. Aquesta empresa és l'encarregada de gestionar onze espais naturals de l'interior de les comarques del sud valencià.

La Diputació acostuma a menystenir sistemàticament el valencià, ja que utilitza només el castellà en pràcticament totes les seves accions i missatges informatius. En aquest sentit, incompleix de manera sistemàtica la legalitat vigent quant a l'ús del valencià, que es troba en una situació de minorització lingüística i de manca de drets especialment alarmant en les comarques del sud.