El Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua analitza els reptes del català arreu del domini lingüístic

L'òrgan assessor de l'ONG del català es reuneix amb el propòsit d'enfortir els vincles entre els diversos territoris del domini lingüístic i posar en comú les prioritats estratègiques del 2023

La sessió de treball, duta a terme a Barcelona, ha comptat també amb la participació de membres del Jurat dels Premis Martí Gasull i Roig i d'entitats de la xarxa europea ELEN

El Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua es va reunir dilluns 20 de febrer a les 16 h en una sessió de treball conjunta amb membres de l'executiva de l'entitat, del jurat dels Premis Martí Gasull i Roig i d'entitats de la xarxa europea ELEN. L'objectiu: copsar el pols del moment actual pel que fa a la situació de la llengua als territoris de parla catalana i en els diversos àmbits professionals per afermar les prioritats de l'ONG del català, que ja té gairebé trenta anys i més de 25.000 socis.

La trobada, que va fer-se a la llibreria Laie del carrer Pau Claris de Barcelona, va comptar amb una salutació institucional del president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder; la vicepresidenta de l'entitat, Mireia Plana; i la directora de l'ONG del català, Rut Carandell, que van situar l'organització en el context de renovació i modernització de l'activisme lingüístic d'avui.

La prioritat jurídica, l'escola i l'àmbit internacional

A la reunió es va fixar l'àmbit jurídic i legislatiu, des d'una perspectiva àmplia, com una de les prioritats transversals pels propers mesos: d'exigir el compliment de les lleis, reglaments o clàusules ja existents a favor del català -des de l'escola a l'administració pública, passant pel món socioeconòmic-, fins a incidir de manera decidida en la nova legislació que es tramiti, tal com Plataforma per la Llengua ha anat fent amb notable èxit aquests darrers anys a les diverses cambres legislatives, a més d'assegurar la cobertura jurídica, l'assessorament i el suport a l'exercici dels drets lingüístics.

De la mateixa manera, i pel que fa al context actual, s'evidencia la necessitat d'enfortir les col·laboracions a tots nivells entre Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, vigoritzant també els projectes conjunts amb la Catalunya Nord, la Franja de Ponent, Andorra i l'Alguer; així com consolidar la intensa tasca que ja es du a terme en l'àmbit internacional, i de manera especial pel que fa a les institucions comunitàries i el Parlament Europeu, en pro del compliment de la CELROM.

Personalitats culturals i referents professionals

A la reunió de l'òrgan assessor de Plataforma per la Llengua, conduïda pel secretari de l'entitat, Francesc Marco, hi van prendre part la fundadora de Somescola, Teresa Casals; l'exconsellera de Cultura del Govern de les Illes Balears Fanny Tur; la magistrada jubilada del TSJC, Matile Aragó; l'exsíndic de l'Alguer, Carlo Sechi; el director del Centre d'Estudis Estratègics de Catalunya, Miquel Sellarès; i l'escriptor i periodista Vicenç Villatoro; així com el delegat de Plataforma per la Llengua al País Valencià, Toni Royo; la delegada de Plataforma per la Llengua a l'Alguer, Irene Coghene; i la coordinadora d'Internacional, Marga Payola. També van participar-hi la mestra de música i directora coral valenciana Anna Chaler i l'activista cultural alguerès Mauro Mulas, ambdós membres del jurat dels Premis Martí Gasull i Roig.

A més, a la reunió també van prendre-hi part el fins ara secretari general de Euskalgintzaren Kontseilua, Paul Bilbao, i Carlos Vieito, en representació d'A Mesa pola Normalización Lingüística, organitzacions a favor de l'euskera i el gallec que, com Plataforma per la Llengua, formen part de l'European Language Equality Network (ELEN) i amb qui recentment es va commemorar el centenari del primer Galeusca.

Tot i que no van poder-hi assistir per temes d'agenda, també formen part del Consell Consultiu l'escriptora Anna Moner, el sociòleg Salvador Cardús, el crític de cinema Josep Maria López Llaví, el sociolingüista Isidor Marí, el traductor Joan-Carles Martí, el filòleg Abelard Saragossà, la professora Lliris Picó i el politòleg Jordi Sánchez.