Tot el que vols saber de SAGA, saló del 'gaming'

Plataforma per la Llengua impulsa un saló del gaming el 3 i 4 de desembre a la Farga de l'Hospitalet de Llobregat per visibilitzar els videojocs, les competicions i les retransmissions d'esports electrònics en català

El Saló tindrà una cinquantena d'expositors, oferirà una zona per jugar fins a 36 hores seguides, acollirà els últims partits de la competició en català del Valorant i una Copa de les Estrelles del League of Legends que enfrontarà els finalistes amb el Barça

-Vols saber com va anar el SAGA, saló del gaming 2022? Fes clic aquí!-

Aquest cap de setmana arriba la primera edició de SAGA, saló del gaming, a la Farga de l'Hospitalet de Llobregat. Impulsada per Plataforma per la Llengua amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el saló reunirà les principals empreses, associacions, clubs i centres formatius del sector dels videojocs dels territoris de parla catalana i permetrà als visitants gaudir de grans experiències: veure jugar els millors equips del League of Legends en català contra el Barça, desafiar-los personalment, jugar fins a 36 hores seguides a una gran diversitat de jocs, posar-se a la pell d'un pilot de Fórmula 1 amb un simulador de curses, descobrir les últimes novetats dels videojocs en català, provar unes ulleres de realitat virtual o jugar a futbol amb cotxes de radiocontrol.

El saló, que també inclourà el lliurament dels primers Premis SAGA als millors videojocs en català, arrencarà dissabte a les 10 h del matí i s'allargarà fins diumenge a les 21 h. Les entrades ja es poden comprar a través del web i costen 7 euros, si és per un dels dos dies; 12 euros, si és per tot el cap de setmana, i 35 euros, si hi vols portar l'ordinador i jugar-hi 36 hores. Els socis del Súper 3 tenen l'entrada gratuïta a l'espai firal si ensenyen el carnet a la taquilla i van acompanyats d'un adult que pagui entrada. També hi podrà entrar de franc qui es presenti disfressat al saló.

SAGA vol ser el referent d'aquest sector als territoris de parla catalana. La iniciativa neix per ser el punt de trobada de les empreses creadores de videojocs, les comunitats de jugadors, els treballadors del sector, els centres formatius i les institucions públiques, i vol agafar el relleu de NiceOne, una fira de videojocs i esports electrònics que es va deixar de fer el 2019. Catalunya concentra el 50 % de la facturació d'aquest sector a l'Estat espanyol i, tanmateix, la presència del català en aquest món continua sent força residual. Plataforma per la Llengua assumeix el repte d'impulsar una fira que esdevingui un referent per a aquest sector econòmic tan important, amb l'objectiu de potenciar la llengua als videojocs i donar visibilitat a les competicions, les retransmissions de partides i els jocs en català. Per als periodistes que ho vulguin cobrir, l'entitat ha preparat un dossier de premsa amb tota la informació que es pot descarregar aquí

Un gran escenari competitiu amb el Barça i els millors equips en català del LOL i el Valorant

En un escenari de 14 metres i a través d'una pantalla gegant, SAGA permetrà seguir en directe diverses competicions organitzades i locutades en català per Gamesports Electrònics: les semifinals i la final de la competició LiOP del videojoc Valorant, una Copa de les Estrelles dels vuit millors equips de la competició LiOP del League of Legends i dos partits d'exhibició de l'equip del League of Legends del Futbol Club Barcelona contra els dos finalistes de la Copa de les Estrelles. Les competicions LiOP són les competicions regulars de videojocs que organitza Gamesports Electrònics i que es retransmeten en català a Twitch.

Pel que fa al Valorant, en el marc de SAGA s'acabarà la competició regular LiOP i se'n coneixerà el guanyador. Dissabte, entre les 13 h i les 18 h, se celebraran les dues semifinals entre Gaming Barcelona, ECORP Barberà del Vallès, Kirin Gaming Mataró i MIV Gaming Sabadell, i diumenge a les 16 h tindrà lloc la final. Pel que fa al League of Legends, la competició LiOP, com ja va fer públic Plataforma per la Llengua, passarà a ser reconeguda en els circuits internacionals a partir de gener, i a SAGA es presentaran els vuit millors equips de la competició. Després de la presentació dels jugadors, que tindrà lloc dissabte a les 10 h, a partir de les 11 h començaran els primers quarts de final, que continuaran diumenge a les 9 h i s'enllaçaran amb les semifinals i la final. Aquesta Copa de les Estrelles enfrontarà SucdeKul Girona, Next Level Martorell, Gaming Barcelona, ACL Sabadell, Família Iogurt Girona, N. Blinders Badalona, Dream Makers Lleida, Green Dolphins Sant Cugat del Vallès i LAL Girona.

Les retransmissions de tots els partits aniran a càrrec d'Aniol Novas i Marc Álvarez i d'altres membres de Gamesports Electrònics i la final de la Copa de les Estrelles i els partits d'exhibició del Barça comptaran amb l'anàlisi de Xixauxas, membre del Barça eSports i retransmissor de la Liga de Videojuegos Profesional, que debutarà a SAGA en les retransmissions en català. A més de seguir-ho en directe, qui no vingui presencialment al saló també ho podrà seguir a través del compte de Twitch de SAGA i al canal de YouTube de Plataforma per la Llengua.

Els visitants a SAGA també podran accedir a un punt de trobada amb els jugadors de tots els equips (també els del Barça eSports) situat al costat de l'escenari de competició. Quan els jugadors en baixin després d'un partit o abans de pujar-hi, els visitants hi podran parlar i els podran desafiar a alguna partida.

Un espai LAN amb més de 300 places per jugar durant 36 hores a més de 25 videojocs

A més de l'espai de competicions, SAGA inclourà un espai LAN amb més de 300 places perquè qui ho vulgui instal·li el seu ordinador o consola en una taula i jugui a diferents jocs durant un màxim de 36 hores. Els jocs disponibles s'han ampliat i finalment seran més de 25: el Legends of Runaterra, el Team Fight Tactics, el FIFA, el Warzone, el Magic the Gathering, el Hearthstone, el Full Guys, el Fortnite, l'Age of Empires, el Counter-Strike: Global Offensive, l'Overwatch 2, el Rocket League, l'Apex Legends, el Paladins, l'Smite, el Guilty Gear Strive, el Super Smash Bros, l'Ultimate, el Dragon Ball FighterZ, l'Skullgirls, el Granblue Fantasy Versus, el Tekken, l'Street Fighter i els mateixos League of Legends i Valorant.

A través d'un canal de Discord, es dinamitzaran desenes de campionats entre els assistents i els inscrits tindran accés a totes les skins i els personatges dels jocs de Riot Games, l'empresa desenvolupadora de jocs com el League of Legends i el Valorant, mentre estiguin connectats a la LAN de SAGA. Per jugar-hi, els jugadors disposaran d'una fibra òptica de 600 MB i de tres punts de llum.

Més de 50 expositors, entre clubs, empreses, associacions, institucions i centres formatius

Pel que fa a l'espai firal, la llista d'expositors del SAGA ha crescut fins a més de 50, entre empreses de videojocs, clubs d'esports electrònics, associacions vinculades als videojocs, centres formatius i institucions. Els assistents podran conèixer de primera mà les diferents possibilitats formatives, descobrir i comprar les darreres novetats de videojocs que tenen versió en català i jugar als jocs que els diferents clubs els deixen provar i els prototips dels alumnes dels centres formatius. A més, l'empresa Motor Match RC organitzarà partides de futbol mitjançant cotxes de radiocontrol en una pista de 10 metres, l'empresa Intech 3D oferirà la possibilitat de jugar amb unes ulleres de realitat virtual i el club Heron eSports, dos simuladors de curses de Fórmula 1 amb volant i pedals.

Tots els expositors i on s'ubicaran es pot veure en aquest plànol:

Més d'una vintena de tallers, xerrades i sessions informatives completen la programació

Els diferents expositors també s'encarregaran de dinamitzar tallers i conferències vinculats al món dels videojocs. La programació tancada en aquests moments és la següent:

Lliurament dels primers Premis SAGA

Un altre dels plats forts del saló és el lliurament dels primers Premis SAGA als millors videojocs en català. Tindrà lloc dissabte a les 20 h a l'escenari competitiu de 14 metres i serà presentada per la periodista Mariola Dinarès i el creador Norman López, un dels retransmissors en línia en català amb més seguidors a la plataforma Twitch. Com alguns dels partits, la gala també es podrà seguir a través del canal de YouTube de Plataforma per la Llengua i al canal de Twitch de SAGA, saló del gaming.

Després d'un període per presentar propostes a les sis categories dels premis, aquesta és la llista dels finalistes:

• Premi a la millor banda sonora d'un videojoc en català: Endling - Extinction is Forever, LumbearJack i Running on Magic
  • Premi al millor art visual d'un videojoc en català: Blind Fate: Edo No Yami, Endling - Extinction is Forever i Running on Magic
  • Premi a la millor narrativa d'un videojoc en català: Endling - Extinction is Forever, Ikai i Nekomew's Nightmares
  • Premi a la millor jugabilitat d'un videojoc en català: Blind Fate: Edo No Yami, Her Name Was Fire i LumbearJack
  • Premi al millor videojoc en català de l'any: Blind Fate: Edo No Yami, Endling - Extinction is Forever i LumbearJack
  • Premi del públic al millor videojoc en català de l'any: Endling - Extinction is Forever, Running on Magic i Those Who Came: Healing Solarus

Els guardons volen incentivar la producció de videojocs en català i seran lliurats per representants de les tres entitats impulsores (Plataforma per la Llengua, Gaming.cat i Lúdica), juntament amb la directora general de Política Lingüística del Govern de les Illes Balears, Beatriu Defior, i la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga.

El jurat d'aquests primers Premis SAGA ha estat format per Albert Garcia (ENTI-UB, Generació Digital, La Vanguardia), Rafel Pérez (Escola Pia Granollers), Marc Vilajosana (Metadata), Mariona Valls (Mango Protocol), David Jaumandreu (Undercoders i ENTI-UB), Isaac Serrano (Rare Ltd.), Víctor Fernández (Mansion Games), Roger Baldomà (Plataforma per la Llengua), un redactor de Lúdica, un redactor de 3DNassos i Gina Tost (Generació Digital, DEVICAT, UPC i nomenada ara secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya).