Forçam l’Ajuntament de Valldemossa a publicar el reglament que exigeix retolar almanco en català als comerços que vulguin ocupar la via pública

El consistori havia evitat fins ara publicar al BOIB el nou text, que incideix per primera vegada en el paisatge lingüístic no institucional de Valldemossa

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que, després de quatre anys, l'Ajuntament de Valldemossa publiqui finalment al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) la modificació del reglament per a l'ús de la llengua catalana que exigeix retolar en català als comerços que volen ocupar la via pública. El ple municipal havia aprovat la modificació del reglament el 2 de juliol del 2018, al final del mandat anterior, però fins ara el consistori havia evitat publicar-ho al BOIB, l'últim tràmit necessari perquè la modificació entràs en vigor.

Arran de l'avís d'una voluntària que denunciava que el nou reglament no constava al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a principis d'aquest setembre l'ONG del català va presentar una instància a l'Ajuntament de Valldemossa perquè el publicàs en el termini màxim d'un mes. Finalment, aquest 20 de setembre el BOIB va publicar el reglament actualitzat i l'equip de govern va explicar al ple que ho havia fet arran de la instància de l'entitat, tal com es pot veure en aquest vídeo del ple.

La modificació del reglament era una iniciativa de l'agrupació d'electors La Valldemossa que Volem, que aleshores formava part del govern municipal encapçalat pel Grup Independent Valldemossa, per incloure en el text accions per a fomentar el català als rètols i cartells de l'espai públic, després de constatar la poca presència de la llengua als comerços de la vila i al paisatge lingüístic de Valldemossa en general.

Per a corregir aquesta situació, el nou text incidia, per primera vegada, en el paisatge lingüístic no institucional i afegia un article que fixava la presència del català en un lloc preferent de la retolació com un requisit per atorgar noves llicències d'ocupació de la via pública, així com per renovar-les. A més dels bars i restaurants, el redactat feia extensiva la inclusió del català a la retolació de les parades del mercat setmanal, als expositors amb finalitat lucrativa, a les instal·lacions temporals, a les obres i a qui sol·licitàs una llicència per ocupar la via pública amb mercaderies o materials de construcció.

Aquest nou article havia de facilitar que fos la mateixa policia qui, per tal de fer complir les ordenances d'ocupació de la via pública, de retruc, també fes complir el reglament lingüístic municipal. Tanmateix, després de ser aprovat al ple, la modificació del reglament no es va dur al BOIB i, per tant, el nou text no ha arribat a entrar en vigor fins ara.

Plataforma per la Llengua celebra que, finalment, l'Ajuntament de Valldemossa hagi complert amb el deure de publicar el text al Butlletí Oficial de les Illes Balears, però lamenta haver-hi hagut d'intervenir per a aconseguir-ho quan hauria d'haver estat el mateix consistori el màxim interessat a fer-ho complir, tenint en compte que el text havia comptat amb el suport de la majoria de regidors del ple i que tant els partits del govern municipal d'aleshores com del govern actual varen donar suport a la modificació.

L'entitat espera que, a partir d'ara, el consistori no només faci complir la nova normativa, sinó que s'asseguri de complir-la en la seva mateixa retolació. A través de la campanya #NormalitzaMallorca, Plataforma per la Llengua ha tingut constància que l'Ajuntament de Valldemossa ha incomplert el reglament lingüístic anterior i en diverses ocasions ha retolat en castellà.