L'aplicació mòbil dels autobusos de València ja funciona en valencià

Plataforma per la Llengua va demanar a l'Ajuntament de València que l'aplicació de compra de bitllets de l'Empresa Municipal de Transports incloguera la llengua pròpia del territori

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que l'aplicació dels autobusos de València, EMTicket, ja estiga disponible en valencià. L'Empresa Municipal de Transports (EMT) de València s'ha vist obligada a rectificar després que l'entitat s'hi posés en contacte i denunciés a través de Twitter, juntament amb altres usuaris, que la ferramenta només s'havia llançat en castellà i en anglés.

L'aplicació, que serveix sobretot per a comprar els bitllets d'autobús, es va presentar al juliol del 2020. L'objectiu era simplificar la manera de pagar els bitllets i facilitar la vida als usuaris amb un tiquet virtual, més còmode, ràpid i segur. Com que es tractava d'un projecte pilot i era pioner a València, va comptar amb el suport de les empreses Masabi, BBVA i Mastercard. Tanmateix, la posada en marxa de l'aplicació va revelar que, malgrat que s'havien fet molts esforços en la tecnologia, no s'havia considerat que l'aplicació funcionés en valencià.

Plataforma per la Llengua va demanar públicament que la llengua pròpia s'incorporés a l'aplicació i ho va fer tant a l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de València com a Giuseppe Grezzi, regidor de Mobilitat Sostenible de l'Ajuntament de València i president de l'EMT. La proposta es va fer a través de Twitter i amb una comunicació escrita a l'Ajuntament de València. L'entitat els va recordar que el valencià és la llengua pròpia i oficial del territori, i que fomentar-lo forma part del programa electoral de Compromís per València.

L'organisme públic va respondre a l'entitat justificant que la llengua pròpia no fos a l'aplicació perquè el projecte es trobava "en fase de renovació", però que el valencià s'hi acabaria incorporaria. Finalment, a finals de l'any passat, els fons europeus Next Generation van permetre renovar la infraestructura de venda i validació dels bitllets i incorporar-hi noves formes de pagament i des d'aleshores l'aplicació ja es pot consultar en valencià.

Plataforma per la Llengua es felicita perquè la llengua finalment s'haja incorporat a l'aplicació de l'EMT de València, però considera poc exemplar que una empresa pública no haja plantejat fer servir el valencià d'entrada en un servei públic. En general, l'ONG del valencià valora positivament l'ús de la llengua en els missatges de la megafonia, la senyalística i la retolació de l'empresa, però lamenta que expressar-se en valencià encara no siga un requisit per a ser conductor d'autobús. En eixe sentit, l'entitat defensa que l'empresa ho exigisca als nous treballadors, perquè la ciutadania té el dret de ser atesa en la llengua pròpia en serveis públic com els transports.

Empresa Municipal de Transports de València