Desenes de voluntaris col·lapsen dos restaurants que no tenen la carta en català

Plataforma per la Llengua mobilitza una seixantena de voluntaris per denunciar la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors en dos establiments de les cadenes Five Guys i Surf House

L'entitat publica ara el vídeo de l'acció, que va aconseguir reunir 55 denúncies dels participants

[ACTUALITZACIÓ: Aconseguim que la cadena de restaurants Five Guys i la cadena Surf House incorporin el català]

Una seixantena de persones van mobilitzar-se el 18 de febrer per denunciar la vulneració dels drets lingüístics dels catalanoparlants en un restaurant de la cadena Five Guys a la plaça de Catalunya de Barcelona i en un restaurant de la cadena Surf House al carrer d'Amigó de la mateixa ciutat. L'acció va ser organitzada per Plataforma per la Llengua Barcelona i va aconseguir reunir més de 50 denúncies dels participants, perquè no oferia la carta en català. Aquestes denúncies han propiciat que l'Agència Catalana del Consum hagi iniciat el procés de denúncia administrativa contra tots dos establiments i l'ONG del català espera que això faci que les empreses rectifiquin i tinguin a disposició dels consumidors de manera immediata la carta en català, tal com estipula el Codi de consum de Catalunya. A més, Plataforma per la Llengua publica un vídeo de l'acció per animar la ciutadania a fer respectar els seus drets lingüístics.

L'acció es va dur a terme després de valorar prèviament l'atenció de diferents establiments i va començar a les 20 h, quan els voluntaris, en parelles i grups de tres, van anar entrant de manera esglaonada al Five Guys del Centre Comercial El Triangle de la plaça de Catalunya, que es va omplir de gom a gom. En constatar que les cartes i la informació fixa no s'oferien en la nostra llengua, els grups de voluntaris es van adreçar als treballadors per demanar-los la informació en català i en tots els casos el restaurant els la va negar. Això va fer que els participants exigissin els fulls de reclamació als treballadors per denunciar la vulneració dels seus drets lingüístics i l'establiment, altre cop, es va negar a oferir-los-els.

Veient aquesta negativa, els consumidors van haver de recórrer als fulls de reclamació que ells mateixos havien imprès prèviament per si el restaurant no els els facilitava, però l'establiment va continuar negant-se a admetre les denúncies. No va ser fins que els Mossos d'Esquadra es van presentar al local, a instàncies del mateix establiment, que el restaurant finalment les va acabar admetent. La policia va aixecar acta dels fets, que són motiu de sanció segons el Codi de Consum de Catalunya, que obliga a facilitar i a admetre els fulls de reclamació.

La mobilització va continuar al restaurant Surf House del carrer d'Amigó de Barcelona, en què 40 persones, repartides en diferents taules, van reclamar la carta en català. Veient la negativa de l'establiment a proporcionar-la, van demanar el full de reclamacions per denunciar els fets i, a diferència del Five Guys, el Surf House sí que va accedir a la petició dels consumidors.

Posteriorment, l'ONG del català va fer arribar les denúncies dels clients a l'Agència Catalana de Consum, que, després del procediment d'inspecció, ja ha iniciat la denúncia administrativa contra tots dos establiments. Segons l'article 128.1 del Codi de consum de Catalunya, és obligatori disposar "de manera immediata" de la informació de caràcter fix i de les cartes, com a mínim, en català.

El grup local de Plataforma per la Llengua a Barcelona va triar aquests dos establiments perquè havia detectat que es negaven a oferir l'atenció escrita en català, tot i formar part de grans empreses amb prou recursos per fer-ho. En el cas de la multinacional Five Guys, l'empresa va facturar més de 21 milions d'euros a l'Estat espanyol el 2020.

Malauradament, aquests establiments no són els únics que vulneren els drets lingüístics dels consumidors i, de fet, les empreses a les quals pertanyen només són un exemple més de tantes empreses que operen a Catalunya i que actuen de manera il·legal al nostre mercat fent competència deslleial a les empreses que sí que compleixen la normativa lingüística vigent.

Per aquest motiu, Plataforma per la Llengua continuarà fent accions com aquesta en totes aquelles empreses que vulnerin els drets lingüístics dels catalanoparlants i ometin la llengua pròpia del territori en la informació comercial destinada als consumidors, tot i tenir els recursos per incloure-la. A més, l'entitat també disposa  d'un servei de queixes i consultes en què els consumidors poden denunciar vulneracions lingüístiques com aquestes.