Plataforma per la Llengua denuncia una grave discriminació de l’alguerés als cartells de la vil·la romana de Santa Imbénia

L'associació demana a la Sobraintendència que retiri la nota en la qual veta l'ús del català de l'Alguer als cartells informatius del cantier arqueològic

Plataforma per la Llengua, a través de la sua delegació a l'Alguer, denuncia un greu episodi de discriminació del català lligada als cartells del complex arqueològic de Santa Imbénia, una vil·la romana que se troba a dins del Parc de Port Comte recentment reoberta al públic.

Lo Parc, que està renovant los cartells informatius de les ruïnes romanes, ha recivit una lletra del professor Bruno Billeci, Sobraintendent pels béns arqueològics de la província de Sàsser, en la qual s'autoritza l'ús de les llengües italiana i inglesa, però no del català. La motivació amb la qual se justifica la decisió és que, segons Billeci, "lo català no és una de les llengües oficials de la Unió Europea per la interacció amb el públic, les entitats i los Estats membres".

L'ONG del català se suma a la protesta de la Consulta Cívica per les Polítiques Lingüístiques del català de l'Alguer, de la qual Plataforma fa part, i a la lletra que lo síndic de la ciutat, Mario Conoci, ha enviat al Sobraintendent, manifestant meravilla i delusió per aqueixa decisió, que, segons lo Síndic, és "totalment dissonant amb les normes regionals que regulen la matèria".

Recordem que la llengua catalana és una de les dotze minories reconeixudes de la lei italiana 15 desembre de 1999 n. 482 i la sua tutela i lo sou ús són regulats i previstos de la lei regional 3 de juliol de 2018 n. 22 i de l'estatut comunal a l'art. 9. Aqueixes normes troben justificació en l'artícul 6 de la Constitució de la República Italiana. Adjunim que, a nivell europeu, la decisió contrasta clarament amb la filosofia de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries que a l'art. 7 lletra d) evidencia la importància de la facilitació de l'ús oral i escrivit de les llengües minoritàries en la vida pública i privada.

L'associació afirma que, també si és veritat que lo català no és una llengua oficial de la Unió Europea, aqueix fet no pot amagar que la llengua és sobretot i primàriament un instrument de comunicació i de afirmació de la pròpia identitat. Per aqueix motiu, per exemple, l'ofici de representació del Parlament Europeu a Barcelona ampra regularment lo català a la sua comunicació en línia.

Lo Parc de Parc de Port Comte i les ruïnes romanes que se troben al sou intern, fan part del Municipi de l'Alguer, ciutat de llengua catalana, i los consellers comunals de la ciutat, representants dels algueresos, són també, ex officio, membres de l'Assemblea del Parc. Obligar una entera ciutat a patir de la exclusió de l'alguerés de la comunicació oficial d'una entitat com lo Parc és una decisió incomprensible, totalment injusta i ofensiva per la comunitat catalanoparlant de l'Alguer.

Plataforma per la Llengua demana a la Sobraintendència d'abandonar aqueixa posició injustificable i de tornar a admitir l'alguerés als cartells informatius.