PlantNet, l’aplicació de referència del món de la flora, ja està disponible en català

L'eina, que neix d'un projecte científic francès, ha inclòs la llengua catalana entre les 27 opcions lingüístiques seleccionables

La versió web de l'app també es pot consultar en llengua catalana, com també les funcionalitats de l'eina d'identificació, d'exploració i de creació de grups geogràfics

L'aplicació PlantNet, disponible per a iOS i Android, i considerada la més popular entre els usuaris i amants de la vegetació i les plantes, ja està disponible en català. Plataforma per la Llengua ha aconseguit que l'aplicació francesa ofereixi a la comunitat de catalanoparlants la possibilitat d'utilitzar PlantNet en la seva llengua després d'anys de funcionament. En aquesta millora, també hi ha participat l'Associació Flora Catalana, que ha facilitat traduccions al català.

PlantNet és una aplicació col·laborativa que permet identificar plantes simplement fotografiant-les amb el telèfon mòbil. El projecte, que va veure la llum el 2009 i que ja està disponible en 27 idiomes, és possible gràcies a l'esforç i el coneixement dels participants, que  contribueixen a fer un catàleg global de les plantes i, d'aquesta manera, ajuden a preservar-les.

La versió web de l'aplicatiu també ha passat a estar disponible en llengua catalana, però no podem dir el mateix de la seva web, que només està disponible en francès i anglès.

L'aplicació compta amb més de deu milions de descàrregues i divuit milions d'imatges, entre les quals es troben les dels catalanoparlants, que ara tenen l'opció de consultar, explorar i contribuir en la identificació de la flora del seu territori en català. Aquesta millora implica un gran avenç pel que fa als grups creats dins l'aplicació, que permeten ajuntar observacions de diversos membres o d'una àrea geogràfica concreta. Alguns dels grups creats dins del territori de parla catalana són la Flora de Vall d'Aro, la Bisbal de l'Empordà, Jardins de Montjuïc i Flora del Conflent de l'Alta Cerdanya.

La voluntat de fer accessible l'aplicació a diferents parlants d'arreu del món es veu palesa en les accions i millores de l'eina. Al febrer es va obrir al públic la possibilitat d'una traducció col·laborativa, a través de POEditor, en què es convidava els usuaris a traduir la interfície a noves llengües i proposar millores lingüístiques al contingut ja existent.

El propòsit és que els usuaris de PlantNet facin inventari de les plantes silvestres, que, per descomptat, es poden observar a la natura, però també de les que creixen a les voreres de les nostres ciutats, per exemple. Com més informació visual proporcionen els usuaris sobre la planta observada, més precisa és la identificació.

Actualment, l'aplicació permet reconèixer prop de 20.000 espècies i, tot i que encara és molt lluny de les 360.000 espècies que es considera que viuen a la terra, s'enriqueix cada dia gràcies a les aportacions dels usuaris que ara, a més, ho fan en català.