Tanquem un curs farcit d’activitats del Pla d'Actuació Lingüística Integral de l’Eix Besòs

Els tallers de reforç lingüístic, de rap o de glosa i rumba són alguns dels exemples de la tasca que Plataforma per la Llengua duu a terme al territori

Plataforma per la Llengua continua la seva acció al territori per mitjà dels Plans d'Actuació Integrals. Enguany, a l'Eix Besòs s'ha començat a treballar amb diferents entitats i agents de Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià del Besòs i Badalona per enriquir l'oferta d'activitats en llengua catalana.

• Santa Coloma

A Santa Coloma de Gramenet s'han fet trobades amb més de quinze agents del territori per donar a conèixer el Pla d'Actuació Lingüística Integral i establir-hi estratègies de col·laboració. Entre les entitats hi ha centres educatius, entitats de lleure educatiu, entitats socials i agents comunitaris.

En aquest municipi, al maig es van engegar dos tallers de reforç lingüístic per tal de millorar l'ús del català entre els joves de dos centres educatius. A l'Institut la Bastida s'ha impartit de manera virtual amb alumnes de Batxillerat i de l'aula d'acollida, mentre que al Centre Català Comercial s'ha fet presencialment amb alumnat d'ESO. Els tallers han continuat al juliol amb una oferta de noves activitats, per exemple tallers de teatre, de Scrabble, de mems i de glosa.

A Santa Coloma també s'han dut a terme diverses presentacions de l'aplicació Apparella't, concretament al Centre de Formació d'Adults del Fondo, amb l'objectiu d'acostar el català a l'alumnat de l'escola i de mostrar com es pot trobar parella lingüística per aprendre català de manera lúdica i distesa amb gent d'arreu de la ciutat.

• Sant Adrià

A Sant Adrià del Besòs s'ha reprès tot el treball engegat el 2019 amb la creació de la cançó "Fills de la Mina" i s'està treballant per la presentació oficial del videoclip, que no es va poder fer a causa de la pandèmia.

També s'ha contactat amb les entitats que ja havien col·laborat prèviament amb Plataforma per la Llengua i s'han establert nous contactes amb diferents agents del barri. L'Espai Jove també s'ha unit a les activitats de Plataforma per la Llengua amb un taller de mems.

• Badalona

Aquest primer semestre s'ha organitzat a Badalona un gran nombre d'activitats emmarcades en el Pla d'Actuació Lingüística Integral. A l'Institut Eugeni d'Ors de s'han organitzat tretze tallers: cinc de rap, cinc de glosa i rumba i tres de diversitat lingüística.

Les entitats socioeducatives dels districtes 4t i 6è també s'han implicat en el projecte. S'ha organitzat un conjunt d'activitats per a un públic divers i representatiu dels districtes. Així, al centre Sant Jaume de la Fundació Carles Blanch s'han dut a terme dos tallers de rap i de mems amb joves, un taller de màgia per a infants, una xerrada de sensibilització lingüística per a mares de la comunitat gitana i un taller de recerca de feina en català per a dones.

A finals d'abril i principis de maig es van dur a terme dos tallers de rap al Casal dels Infants de Badalona - La Betsaida. Juntament amb aquesta entitat i l'Associació de Veïns de Sant Antoni de Llefià, el divendres 11 de juny Plataforma per la Llengua Badalona va participar en la festa major del barri. En aquest espai els infants de Llefià van poder gaudir d'un taller de contacontes i un altre de jocs gegants per als més petits.

Durant el mes de maig també s'ha fet un taller de rap amb els joves de la Fundació Pere Closa. Amb aquesta mateixa entitat, durant el casal d'estiu, s'ha fet un taller de diversitat lingüística i un altre de màgia per als infants de cicle superior. A banda, juntament amb el Consorci de Badalona Sud i la Fundació Surt, l'entitat ha organitzat un grup de català útil per a dones nouvingudes que va començar el 15 d'abril i es va acabar el 17 de juny.

Aquestes activitats s'estan duent a terme dins del Pla Integral de l'Eix Besòs, que pretén facilitar l'ús de la llengua catalana als diferents barris d'aquest territori i promoure el català com a eina de convivència i de cohesió social. Plataforma per la Llengua treballa amb les entitats d'aquests municipis per engegar al setembre diversos grups de conversa, com també activitats i tallers per a infants, joves i adults.