“Camela’t del català”, la nova guia d’acollida lingüística per a la comunitat evangèlica de Filadèlfia a Catalunya

Una presentació en romaní i català que mostra els vincles que històricament hi ha hagut entre les realitats gitana i catalana

La Plataforma per la Llengua, juntament amb l'Església Evangèlica de Filadèlfia de Catalunya, ha elaborat una guia d'acollida lingüística, Camela't del català, amb l'objectiu d'acostar el català a aquesta comunitat i teixir ponts entre les dues comunitats i les dues llengües, el romaní i el català.

Des de fa més de 50 anys l'Església Evangèlica de Filadèlfia té una forta presència a Catalunya, amb més de 120 esglésies d'aquesta confessió arreu del territori. La llengua tradicional d'aquesta comunitat és el romaní, amb origen a l'Índia. El romaní és una llengua que, com el català, ha patit repressió i prohibicions durant segles. Actualment, a Catalunya viuen prop de 53.000 persones d'ètnia gitana, i la comunitat és present a Catalunya des del segle xv.

De la mateixa manera que la cultura catalana està impregnada de diversos elements (lingüístics i musicals, entre d'altres) propis de la cultura gitana, el mapa religiós de Catalunya no es pot entendre sense tenir en compte la presència i l'activitat de les esglésies de Filadèlfia, esglésies en què una gran part de la població gitana celebra en comunitat la fe cristiana. La cultura gitana, amb la seva llengua, tradició oral, música i itinerància històrica, forma part de la cultura catalana, ja que són molt nombroses les aportacions que hi ha fet en tots els àmbits. No podem entendre la cultura catalana sense tenir en compte la cultura gitana.

Aquesta guia s'ha creat gràcies als donatius que l'entitat va recollir el desembre passat durant la campanya Giving Tuesday: Dona pel català. La Plataforma per la Llengua també ha dut a terme tallers de rap i rumba catalana i ha desenvolupat la gravació d'un videoclip en català a barri de La Mina amb els participants dels tallers i l'ajuda dels artistes Nel·lo C i Rafalito Salazar.