Engeguem "Construïm ciutat, fem barri" per fomentar el català entre els joves als instituts de Sabadell

La Plataforma per la Llengua posa en marxa el projecte aquest curs 2019-2020

Els tallers de foment del català són la proposta guanyadora del procés participatiu Construint Ciutat 2019 de l'Ajuntament de Sabadell

Durant el curs 2019-2020 tots els centres de secundària de la ciutat de Sabadell podran beneficiar-se dels tallers de la Plataforma per la Llengua per fomentar el català des del vessant lúdic entre els joves. Es tracta de quatre tallers diferents que s'orienten a les quatre etapes educatives de l'ESO.

A 1r oferim el taller de diversitat lingüística, en què els alumnes aprenen a escriure el seu nom en quatre llengües que tenen un alfabet diferent, de la mà de parlants d'aquests idiomes; a 2n, el taller de mems, que consisteix a crear imatges amb text per formar acudits (els mems) i treballar l'empatia pel català també a partir de l'humor; a 3r, el taller de glosa i rumba, en què es practica el cant improvisat fusionat amb el ritme d'un altre estil musical arrelat en la cultura catalana, amb la inestimable col·laboració de Carles Belda i Rafalito Salazar; i a 4t, el taller de xarxes socials, en què es dona a conèixer un món Instagramer, Youtuber, etc. que també parla català i que és ben viu, amb la simpàtica instrucció dels col·laboradors habituals d'Adolescents.cat.

Tot plegat conclourà el divendres 8 de maig del 2020 en una trobada a l'Institut Jonqueres per fer una mostra del que els alumnes hagin treballat durant el curs!

Un dels objectius principals del projecte és fomentar l'oci juvenil en català, atesa la manca actual de referents culturals i socials per als joves en català. Aquest factor actualment és una causa del fet que els joves tendeixin a no relacionar-se en català, perquè el món que els envolta no parla en aquesta llengua. Així, volem potenciar i generar nous referents en català que atreguin els joves, i d'aquesta manera normalitzar el paper de la llengua catalana en aquest àmbit. També pretenem que l'alumnat trenqui els estereotips sobre la llengua catalana, que s'ha observat que en funció de les zones no la fan servir per relacionar-se perquè la consideren aliena i vinculada al món acadèmic i prou. Amb aquest projecte, doncs, es busca capgirar la situació i que els joves vegin en la llengua catalana un vessant lúdic i de relació social que sigui atractiu per a ells.