La Plataforma per la Llengua exigeix a l’Ajuntament d’Alacant que garantisca que tot el personal pot atendre els ciutadans en valencià

La queixa arriba després que un agent va mostrar desconsideració cap a un ciutadà que se li va adreçar en valencià.

L'Ajuntament d'Alacant se suma als nombrosos casos d'institucions públiques que vulneren els drets lingüístics dels ciutadans. En concret, un agent municipal de trànsit va fer burla d'un ciutadà que s'hi va adreçar en valencià. Els fets dels quals ha tingut coneixement la Plataforma per la Llengua van passar el 10 de maig, quan l'agent de trànsit urbà d'Alacant T-007 va aturar el ciutadà Juan Antonio Pérez Fuster al carrer dels Reis Catòlics d'Alacant.

L'agent, que va imposar una multa a Pérez, li va demanar l'adreça i el ciutadà va dir el carrer del seu domicili en valencià. El policia, en un to de menyspreu, impropi d'un funcionari públic, va respondre: «no le entiendo, hábleme en español» i, actuant amb ignorància i desconsideració, va afirmar  imperativament: «en Alicante el idioma oficial es el español. Hable en español; no entiendo su dialecto», segons ha contat l'afectat a l'entitat.

Arran d'aquest cas, la Plataforma per la Llengua del País Valencià va adreçar una queixa al consistori, que ara ha respost. El cap de la Policia Local d'Alacant, José María Conesa, assegura en el seu escrit que en l'incident del 10 de maig a Alacant no es va produir «cap tipus de discriminació política, ni lingüística per part dels actuants, sinó únicament una sol·licitud per part d'un d'ells, de l'agent T-007, que aclarira, en castellà, un terme proferit en valencià que no comprenia». En la seua carta també considera que no hi hagué «conducta mereixedora de retret als agents actuants, el T-007 i el T-016».

El portaveu de la Plataforma al País Valencià, Manuel Carceller, recorda al cap de la Policia d'Alacant que «els agents van vulnerar el dret d'expressió del senyor Pérez Fuster, el van obligar a renunciar al seu dret d'opció lingüística i van insultar la dignitat de la comunitat lingüística amb l'al·lusió al dialecte, referint-se al valencià, una llengua que té 10 milions de parlants. Es tracta d'un cas evident de valencianofòbia».

La Plataforma per la Llengua considera que el cap de la Policia d'Alacant menysté l'actuació il·legal i inacceptable de dos agents de trànsit. Per llei, s'ha de garantir l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·licite quan aquesta siga oficial al territori, com és el cas del valencià. Així ho estableix l'article 54.11 de l'Estatut de l'empleat públic, una norma estatal.

Aquesta, però, no és l'única disposició que obliga els funcionaris a respectar el valencià. Cal recordar que l'article 9 de l'Estatut d'autonomia proclama el dret dels valencians a «dirigir-se a l'Administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les dos llengües oficials i rebre resposta en la mateixa llengua emprada». En el mateix sentit, l'article 3 de la Llei d'ús i ensenyament del valencià afirma que les persones tenen dret a expressar-se en valencià sense cap mena de discriminació o exigència de traducció. Per això, el portaveu de la Plataforma per la Llengua al País Valencià demana a l'Ajuntament d'Alacant que tot el personal puga atendre en les dues llengües oficials.

És per aquest motiu que la Plataforma per la Llengua instarà l'Ajuntament d'Alacant a fer canvis en els protocols d'actuació a fi de garantir els drets lingüístics, especialment els de la ciutadania que s'expressa en valencià. Així mateix, es demana imposar una sanció a l'agent de mobilitat T-007 pel fet d'actuar amb greu desconsideració respecte als drets d'un ciutadà i que no es tornen a repetir uns fets semblants.