Aconseguim que es pugui presentar l’IVA trimestral en català

L'Agència Tributària espanyola incorpora de nou la llengua catalana en el model 303 d'autoliquidació trimestral

Tanmateix, continuem reclamant que l'aplicació es faci extensiva també al model 390 de resum anual de l'IVA

La Plataforma per la Llengua, després de dos anys de pressió, ha aconseguit finalment que l'Agència Tributària espanyola posi de nou a disposició dels contribuents un dels models per fer la declaració de l'IVA en català. Es tracta del 303, d'autoliquidació trimestral.

L'origen rau en el cas que va patir un ciutadà el 2017. Aleshores, l'Agència Tributària espanyola li va dir que havia eliminat la versió en català de determinats models tributaris per «raons d'economia i oportunitat». La Plataforma per la Llengua va assessorar l'interessat i el va ajudar a redactar i presentar al·legacions.

A més, aquell mateix 2017, vam denunciar que la Hisenda espanyola posava altres impediments lingüístics a l'hora de fer la declaració de la renda.

Ja al 2018, la Plataforma per la Llengua va assessorar Josep Vendrell, diputat d'En Comú Podem al Congrés, perquè presentés una sèrie de preguntes parlamentàries sobre les dificultats que tenien els catalanoparlants a l'hora de fer els tràmits administratius amb l'Administració general de l'Estat en la seva llengua. Entre els temes que es van preguntar s'hi trobava el fet que l'any anterior l'Agència Tributària espanyola havia eliminat el català de diversos models de pagament.

Amb el nostre assessorament, Vendrell va formular les següents preguntes al Govern espanyol:

1. Es poden al·legar motius «d'economia i oportunitat» per justificar la inexistència de documents administratius en català?
  2. La inexistència de determinats models d'Hisenda en català s'ajustava a les obligacions de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM)?
  3. L'existència o no de documents administratius en català és una gràcia del govern i no un dret dels catalanoparlants equiparable al dret dels castellanoparlants de disposar d'aquests documents en llur llengua?
  4. Emprendrà el govern accions (i quines accions) per assegurar que els models d'Hisenda en qüestió estiguin disponibles en català?
  5. La política de no respondre les consultes dels ciutadans formulades en català a òrgans radicats fora del territori on el català és oficial però amb competència sobre aquest territori constitueix una interpretació restrictiva i abusiva de la CELRoM, contrària a la seva lletra i esperit?

Sembla que la feina de la Plataforma per la Llengua per revertir aquesta situació comença a donar fruits. Tot i aquest èxit aconseguit amb el model 303, des de l'ONG del català continuem reclamant que el català estigui present també en el model 390 de resum anual de l'IVA.