Aconseguim que l’Ajuntament de Barcelona compleixi amb el compromís de retolar en català les seves campanyes publicitàries

Des de la Plataforma per la Llengua hem seguit de prop la rectificació de l'Ajuntament de Barcelona

Els dissenys dels cartells compten ara amb el català i amb les llengües de les comunitats lingüístiques més nombroses dels barris

Fa un any i mig, diverses persones van fer arribar queixes a la Plataforma per la Llengua en què mostraven la seva disconformitat amb un seguit de campanyes publicitàries que marginaven el català i que segregaven lingüísticament la població al districte de Ciutat Vella de Barcelona, i que a més eren contràries a les previsions del Reglament d'usos lingüístics de l'Ajuntament de Barcelona. La majoria dels cartells d'aquelles campanyes no contenien cap informació en català, tot i que sí que tenien lloc per al castellà (que apareixia en primer terme) i altres llengües.

Un any i mig després d'haver obtingut el compromís d'incloure el català en la cartellera municipal, a l'ONG del català n'hem fet un seguiment i volem remarcar el compliment del compromís de l'Ajuntament de Barcelona i l'èxit que això suposa.

Els cartells que es van detectar responien a la crida per participar en els consells de barri de Ciutat Vella. Gala Pin Ferrando, regidora del Districte de Ciutat Vella, en resposta a la nostra petició, va aclarir que els idiomes que contenien els cartells responien a les comunitats lingüístiques més nombroses del barri, com són les de parla urdú, àrab i filipina.

Des de la Plataforma per la Llengua vam telefonar a la regidora i li vam comunicar que si bé vèiem positiu l'ús de llengües de les comunitats migrades, també crèiem que aquests cartells sempre haurien de contenir una versió en català del text que es vinculés amb l'ús original de l'ens públic i que donés l'oportunitat a la comunitat migrada d'informar-se en la llengua pròpia de Catalunya i la seva capital.

La regidora va confirmar la rectificació dels dissenys i que atenien la directriu que marca que la llengua vehicular principal de tots els cartells de porteria dels barris serà el català.

A la Plataforma per la Llengua fem una tasca de seguiment dels compromisos assolits per les institucions i empreses per comprovar que les accions a favor del català que s'anuncien acabin sent una realitat. En aquest cas, hem estat pendents del material gràfic que s'ha publicat durant aquests 18 mesos posteriors a la detecció del problema i hem observat diversos exemples de bones pràctiques (com es pot veure en les imatges que adjuntem) en la informació multilingüe als veïns de Ciutat Vella.