«L'Alguer: un pentagrama com un carrer» s’estrena a la televisió pública catalana amb 155.000 espectadors

El documental, produït per la Plataforma per la Llengua, mostra la presència del català a la ciutat catalana de Sardenya a través de les cançons tradicionals

Pot, la música, salvar una llengua? Aquesta pregunta és el punt de partida del documental L'Alguer: un pentagrama com un carrer, que es va estrenar ahir a TV3, la televisió pública catalana, en hora punta (prime time). Més de 155.000 persones (7,3 %) van veure el film, dirigit per Roger Cassany i produït per la Plataforma per la Llengua.

La presència de la llengua pròpia de l'Alguer ha disminuït de manera preocupant durant els últims cinquanta anys, i la transmissió de pares a fills s'ha perdut gairebé completament. Les cançons en són l'única excepció, l'únic àmbit en què els algueresos fan servir majoritàriament el català i, per tant, la gran esperança per revifar l'ús de la llengua a la ciutat.

La Plataforma per la llengua reclama que es pugui veure TV3 a l'Alguer

El documental, però, no es va poder veure a la ciutat catalana de Sardenya perquè no existeix la reciprocitat dels mitjans de comunicació en català als territoris catalanoparlants.

En aquest sentit, la Plataforma per la Llengua reclama la reciprocitat d'emissions, ja que assegura que la nul·la o parcial reciprocitat de les emissions de ràdio i de televisió en català entre els diversos territoris catalanoparlants suposa un atac frontal als drets lingüístics de més de 10 milions de ciutadans europeus. I els ciutadans que ho vulguin es poden adherir a la petició per a la reciprocitat dels mitjans al portal web www.catalasensefronteres.cat.

Malgrat les dificultats, el documental es podrà veure aquest estiu a l'Alguer, ja que serà projectat en el marc del festival Cinema Terre del Mare organitzat per la Società Umanitaria.

La cançó de l'estiu a Catalunya podria ser en alguerès

Amb el projecte musical "Mans manetes", impulsat per la Plataforma per la Llengua, un grup de nens algueresos acompanyats d'artistes de tots els territoris de parla catalana van gravar un disc amb cançons alguereses tradicionals. De fet, el títol del documental L'Alguer: un pentagrama com un carrer va sorgir de la cançó. L'Orquestra de la Pedrera, del mestre Franco Cano, ha acompanyat al disc Mans manetes l'alumna Sophia Cadoni, de 7 anys.

Ara una d'aquestes cançons, Si vos agrada el peix, opta a convertir-se en una de les cançons de l'estiu gràcies a les votacions que promou la televisió pública catalana i podria ser inclosa al disc que TV3 publicarà amb les cançons més votades. VOTA-LA!