La Plataforma per la Llengua participa en la jornada “Minorities and Migration. Cooperation and Integration”

El passat 31 de maig del 2018 la Plataforma per la Llengua va participar a Brussel·les en una jornada organitzada per Svenska Kulturfonden, una entitat homòloga que vetlla pels drets de la minoria lingüística sueca de Finlàndia.

La jornada va durar tot el dia i va tractar sobre les estratègies de la integració dels nouvinguts en comunitats bilingües i amb minories lingüístiques. Els casos que es van presentar tenien molt valor per exemplificar tant bones pràctiques com situacions totalment injustes en alguns racons del nostre planeta.

Van parlar Kristina Cunningham, de la Comissió Europea; l'autor i artista iranià Navid Modiri; Linda Bäckman, de l'Institut d'Immigració de Finlàndia; Gwennan Higham, de la Universitat de Swansea; i Tobias Pötzsch, de l'Escola Sueca de Ciències Socials de Finlàndia. Després van venir els casos pràctics, en què Marc Guevara, tècnic d'educació de la Plataforma per la Llengua, va parlar sobre les bones pràctiques i experiències d'èxit a Catalunya; Mikel Irujo, delegat del Govern de Navarra a Brussel·les, ho va fer sobre la situació del basc a Navarra; Sebastian Seehauser, regidor de l'Ajuntament de Bozen (Bolzano), capital del Tirol del Sud, tècnicament a Itàlia però germanoparlant, i Sheyma Ahwazi, activista i periodista iraní, que va explicar la complexa situació de l'Iran i la seva experiència de passar de ser bilingüe a ser doblement bilingüe a Bèlgica. Després de les intervencions, Johan Hägmann va dirigir el debat. Les conclusions a què es va arribar són que en qualsevol país del món, especialment on hi ha minories lingüístiques, cal una bona planificació lingüística per tal que els nouvinguts puguin arrelar adequadament al país d'acollida. Tot i així, les arrels pròpies no s'han d'oblidar, les identitats no són úniques, una persona es pot sentir de molts llocs diferents, i aquesta riquesa s'ha de mantenir per assegurar un clima de convivència en la societat on vivim.

L'experiència va ser molt profitosa per a l'entitat per l'oportunitat d'intercanviar coneixement. A més a més, la germanor entre comunitats lingüístiques és molt bona i dona forces per establir aliances i fer més pressió a la comunitat internacional per potenciar la diversitat lingüística i el respecte per les minories lingüístiques. Volem agrair a l'entitat organitzadora  haver-nos convidat a l'acte i esperem amb il·lusió que continuem cooperant per aconseguir una igualtat real entre llengües.