La campanya ‘El valencià al cinema’ suma suports per exigir més presència del valencià en l’àmbit audiovisual

Una desena d'ajuntaments debaten la moció impulsada per la Plataforma per la Llengua i programaran pel·lícules originals o subtitulades en valencià.

La campanya "El valencià, al cinema!", promoguda per la Plataforma per la Llengua i que reclama veure amb normalitat pel·lícules en valencià, suma adhesions. Una desena d'ajuntaments valencians ja s'han compromés a programar pel·lícules en la llengua pròpia en les activitats municipals. Així mateix, centenars de ciutadans s'han adherit a la iniciativa a través del web elvalenciaalcinema.cat per exigir a les institucions valencianes una aposta clara i decidida per potenciar el cinema en la nostra llengua.

El curs passat, més de 73.000 persones van gaudir de cinema en valencià, gràcies a les projeccions organitzades per les universitats públiques i per entitats de la societat civil, com ara Escola valenciana. Aquestes xifres van fer visible la voluntat del poble de viure en valencià, i per a aconseguir-ho, resulta fonamental que s'oferisca cinema en la nostra llengua de manera habitual i generalitzada, així com d'altres creacions culturals. Una desena d'ajuntaments s'han compromés a realitzar les projeccions audiovisuals en valencià als seus municipis. És el cas de Moncofa, la Vall d'Uixó, Gata de Gorgos, Faura i Torrent, que ja han aprovat la moció. Altres ajuntaments com els de Cabanes, Pedreguer i Borriana debatran la moció en els propers dies.

La campanya "El valencià, al cinema!" vol promoure les iniciatives valencianes que aposten per la llengua pròpia en la producció de continguts audiovisuals. En aquest sentit, l'entitat ha elaborat materials informatius de difusió. Es tracta de material gràfic, com llibrets, tríptics, adhesius, que expliquen la situació del cinema en valencià, adreçat a un públic familiar. A més, l'exposició itinerant sobre el cinema en valencià ja ha recorregut diversos espais públics, com els Cinemes Albatexas de València i el Teatre Alcázar de Nules.

La Plataforma per la Llengua també vol agrair el suport d'iniciatives que treballen per millorar la situació de la llengua en l'àmbit cinematogràfic i audiovisual, com són Ficció en Valencià, la revista d'actualitat cinematogràfica Cinestèsia, la plataforma de lloguer de pel·lícules en línia FilminCAT, i els cinemes Albatexas de València.

Llistat d'ajuntaments que donen suport a la campanya #elvalenciàalcinema:

1.      La Vall d'Uixó (la Plana Baixa)

2.      Moncofa (la Plana Baixa)

3.      Gata de Gorgos (la Marina Alta)

4.      Faura (Camp de Morvedre)

5.      Torrent (l'Horta Oest)