2/3 del Parlament aproven una moció a favor de la reciprocitat dels mitjans audiovisuals en català amb esmenes de la Plataforma per la Llengua

La Plataforma per la Llengua celebra que Junts Pel Sí, CSQP, el PSC i la CUP hagin aprovat una moció sobre l'espai català de comunicació que inclou diverses esmenes que l'ONG del català va sol·licitar als grups parlamentaris.

Les propostes de canvi en el redactat inicial presentades per l'ONG del català han ampliat el nombre de suports a la proposta i han demanat que el Govern  el compromís del Govern de realitzar les gestions necessàries per a la recepció de totes les emissions de ràdio i televisió en català a tot el domini lingüístic. A més, la proposta insta a emprendre les accions oportunes, a través de la Secretaria d'Afers Exteriors, per posar fi a la vulneració dels drets de més de 10 milions de ciutadans europeus a rebre els mitjans de comunicació audiovisuals en la seva llengua, reconeguts en els articles 7.2 i 11.2 de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM) i la Directiva 2010/13/UE.

La moció també insta el Govern a coordinar-se amb altres governs del domini lingüístic com el valencià, balear i aragonès perquè la programació pugui ser la mateixa a tot el domini lingüístic i demana que es faci un projecte de Consell de l'Espai de Comunicació Audiovisual en Català per coordinar estratègies conjuntes de producció i programació de continguts amb la resta de territoris dels Països Catalans.

La nul·la reciprocitat o, en alguns casos, la reciprocitat parcial de les emissions de ràdio i de televisió en català entre els diversos territoris del domini lingüístic catalanoparlant suposen un atac frontal als drets lingüístics d'aquesta comunitat. De fet, el cas català és, actualment, una anomalia europea i un cas de discriminació únic. Des de la campanya engegada el passat mes de juliol El català, sense fronteres hem destacat el fet que comunitats lingüístiques amb situacions comparables a la nostra - d'Alsàcia, Suïssa, Bèlgica o Finlàndia, per citar alguns exemples - reben la totalitat de les emissions en territoris administratius diferents sense restriccions, no només dins d'un mateix estat sinó també en els casos transfronterers. El web de la campanya proporciona alguns exemples de casos comparatius al nostre, que il·lustren l'acompliment de la legislació europea en altres països, i així mateix, mostren els múltiples casos de reciprocitat nul·la (quan la recepció és inexistent) o parcial (canals de televisió dels quals només se n'emet una part dels continguts) dels territoris de parla catalana.

La Plataforma continua treballant en la campanya "El català, sense fronteres"  tramitant la denúncia dels incompliments d'aquests articles a través de diferents instàncies europees, després que s'hagin recollit més de 30.000 signatures de suport a través del web de la campanya.