Rosa de la Neus Marco, escollida nova vicepresidenta de la xarxa europea ELEN

La membre de l'executiva de la Plataforma per la Llengua, Rosa de les Neus Marco, ha estat escollida aquest dissabte nova vicepresidenta d'ELEN, la Xarxa Europea per a la Igualtat Lingüística, fet que referma l'aposta internacional de l'entitat.

La presència de Rosa de les Neus Marco i Palau a la junta d'ELEN servirà per a impulsar la presència de la nostra llengua en organitzacions internacionals i entra de ple en l'estratègia de l'ONG del català. Marco ha explicat que des d'aquesta posició "podrem accedir a més espais de decisió a nivell europeu a partir dels quals internacionalitzar la situació del català i treballar per aconseguir una millora de l'estatus de la nostra llengua".

Durant l'assemblea d'ELEN, que s'ha fet aquest dissabte al Camp Nou, també s'ha escollit com a president de l'associació el valencià Ferran Suay i la resta de vicepresidents, que són Tangi Louarn, Paul Bilbao-Sarria i Marcos Maceira.

La trobada ha servit per fixar l'estratègia comuna per als pròxims dos anys per defensar i promocionar les llengües europees no oficials. Les entitats que formen part d'ELEN han explicat que la majoria dels estats membres europeus discriminen els parlants de les seves llengües no oficials. Per això, reclamen que els governs dels 28 compleixin la CELRoM mentre no facin oficials aquestes llengües regionals.

Entre les conclusions que s'han aprovat, destaquen la petició a la UE que nomeni un comissari sobre llengües i que incorpori la CELRoM al seu ordenament jurídic per poder sancionar els seus incompliments. ELEN també demana que es reconegui la discriminació lingüística com una forma de racisme i, per tant, contrària als drets humans. L'organització utilitzarà el Protocol per a la garantia dels drets lingüístics per generar influència davant dels estats i començarà a treballar per crear un observatori de les llengües que recopili les seves situacions sociolingüístiques, número de parlants i els casos de discriminació lingüística.