Més de 600 persones reivindicant el català, la llengua comuna

Aquest diumenge 24 d'abril, la Plataforma per la Llengua va tornar a mobilitzar a centenars de persones en una espectacular acció sota el lema "Crida-ho als 4 vents: el català, llengua comuna".

Com cada any, la Plataforma per la Llengua organitza una jornada reivindicativa en favor del català com a llengua comuna pels volts de Sant Jordi i l'acció d'aquest any ha estat la més participativa de totes. Aquest matí, a la plaça Comercial del Born de Barcelona s'hi han aplegat més de 600 persones per construir una gran rosa dels vents i han desplegat un gran mapa dels Països Catalans que mostrava la diversitat de varietats dialectals del català.

Amb aquest acte, l'entitat ha volgut posar en valor la riquesa de la llengua catalana donant un pes específic a les diferents varietats dialectals que es poden parlar en el conjunt dels territoris de parla catalana. A les 12 h a la plaça del Born de Barcelona s'ha format una gran rosa dels vents que ha girat per fer sentir la veu de cadascun dels territoris en la seva pròpia varietat dialectal: nord-occidental (parlo lo català), central (parlo el català), septentrional (parli el català), valencià (parle el català), mallorquí (xerr es català), menorquí (rall es català), eivissenc-formenterer (parl es català) i alguerès (parl lo català).

L'acció reivindicativa, dinamitzada per l'actor Ricard Borràs, ha començat a les 11 h, quan totes les persones inscrites han recollit la samarreta que els ha permès situar-se en l'eix de la varietat dialectal que havien triat prèviament  en la inscripció a través del web cridaho.cat.

Abans, des de les 10 h, petits i grans han pogut participar en diversos tallers i tot el matí ha estat amenitzat pel DJ Xerramequ.

Persones destacades del món de la política, la cultura i la societat civil, com ara   els diputats del Parlament de Catalunya, Jordi Cuminal i David Rodríguez; el Secretari Nacional de Política Cultura, David Agustí; el vice-president d'ÒMNIUM Cutural, Joan Vallvé; la subdirectora de Política Lingüística, Marta Xirinachs; Mònica Sabata, presidenta de la FOCIR; la Consellera de Ciutat Vella, Llum Ventura, entre altres, s'han afegit a l'acció reivindicativa.

Alguns dels meteoròlegs del nostre país, com Alfred Rodríguez Picó, Míriam Santamaria, Mònica Usart i Miquel Bernis, amb el toc humorístic de l'actor i guionista Xavier Bertran, Lo Cartanyà, han format part de l'espot "Crida-ho als 4 vents. El català, llengua comuna", on la meteorologia ha estat el recurs per demanar la participació a l'acció reivindicativa. L'espot ja acumula més de  10.000 visualitzacions.

11 anys reivindicant el català com a llengua comuna

La Plataforma per la Llengua i 26 entitats de persones d'origen nouvingut organitzen cada any des del 2005 diferents accions sota el lema "El català, llengua comuna" pels volts de la diada de Sant Jordi.

L'objectiu és promoure el català com a llengua comuna dins la nostra societat plurilingüe i sensibilitzar les persones d'origen nouvingut de la importància de la llengua catalana com un dels eixos de cohesió social. Amb aquesta acció també es pretén sensibilitzar la societat d'acollida catalanoparlant perquè faci servir el català amb la població nouvinguda.

La Plataforma per la Llengua ha organitzat nombroses activitats culturals d'interrelació entre el català i les 300 llengües que es parlen arreu dels territoris de parla catalana, accions com el concert i la gravació del CD Detotarrel, el "lipdub per la llengua", el "Post-it art per la llengua", l'acció "Xarxa de cors" o la de l'edició de l'any anterior, "Planta't per la llengua", on vam dibuixar els territoris de parla catalana amb 300 testos que simbolitzaven les 300 llengües que es parlen a casa nostra.