Debat sobre l'educació en català a la segona edició del "Què me'n dius..."

Una cinquantena de persones van participar ahir al vespre en el debat obert amb copa que vam celebrar a la Sala dels Tancs de la Fàbrica Moritz de Barcelona. El tema que tractàvem, bé mereixia una gran participació: "Què me'n dius... de l'educació en català?". Un debat amè i participatiu que ens va donar una bona perspectiva de la situació de la llengua catalana a les escoles d'arreu dels territoris de parla catalana.

El debat va comptar amb la participació de Magda Aragonès, membre del Clarió (associació de pares i mares del Matarranya per l'escola en català), Jaume Fullana, en representació d'Escola Valenciana, i Teresa Casals, cap de l'àrea d'educació de la Plataforma per la Llengua i membre de l'executiva de l'entitat. En Xavier Pérez Esquerdo, periodista i membre de l'executiva de la Plataforma per la Llengua, va conduir aquest debat on no només van participar els tres ponents esmentats, sinó que el públic assistent també va poder dir-hi la seva. I així, vam poder també compartir impressions des de les Illes Balears, amb la presència d'una persona del públic provinent d'aquesta zona.

Magda Aragonès, va exposar la greu situació que pateix el català a les escoles a la zona de la Franja. A les guarderies, el català és pràcticament inexistent i el primer contacte dels xiquets amb el món educatiu és en castellà. Però el problema continua durant la primària, on només hi ha una hora a la setmana optativa en català, i a la secundària, on només el 20% dels alumnes fan dues hores a la setmana de català optatives. L'associació de pares el Clarió, per intentar poder donar una formació mínima als seus fills en català, planteja celebrar una petita escola d'estiu catalana. Una situació complicada, la de la Franja d'Aragó, on Magda Aragonès assegura que molta gent confon identitat i llengua: "ser aragonesos i parlar català provoca contradicció en molta gent i no agrada".

Vam tenir la sort de poder conèixer una mica més a fons la situació de l'escola en català al País Valencià amb la participació de Jaume Fullana, membre d'Escola Valenciana. La conselleria d'educació no els facilita pas el camí per assolir una escola que permeti l'escolarització en català. Més de 14.000 alumnes van quedar-se sense poder estudiar en valencià aquest curs. Escola Valenciana fa una gran tasca de sensibilització sobre la importància que els alumnes aprenguin com a mínim les dues llengües, català i castellà, i Jaume Fullana ens explicava com les trobades per l'escola en català al País Valencià són tot un èxit de participació.

La cap d'àrea d'educació de la Plataforma per la Llengua, Teresa Casals, va alertar del perill que comporta per l'escola catalana l'aplicació de la llei Wert i assegura que el pròxim curs escolar serà molt dur per la nostra llengua. Lamenta que l'estat espanyol, com a estat plurilingüe que diu ser, hauria de fomentar totes les llengües. Però, ans el contrari, la seva acció està destinada a convertir "las otras lenguas" en llengües de menjador de casa. En aquest sentit, afirmava, no podem esperar trobar solucions a la problemàtica de la situació del català a l'escola amb aquest estat a la contra.

Finalment, en Xavier Pérez Esquerdo va obrir el debat també al públic assistent, que van poder donar el seu parer, fer preguntes i compartir opinions amb els ponents.

Un èxit de participació i assistència que ens permet anar consolidant el cicle de debats amb copa "Què me'n dius..." que la Plataforma per la Llengua anirà organitzant periòdicament per tractar la situació del català en diversos àmbits.

Moltes gràcies a tots i a totes per venir a participar-hi!