Més de 8.000 persones a la Festa pel joc i el lleure en català!?

Dissabte 30 de novembre, L'Arc de Triomf de Barcelona es va omplir de gom a gom tot el matí en el marc d'aquesta activitat, que des de fa deu anys organitza la Plataforma per la Llengua. La jornada reivindicava que les joguines que es regalen per Nadal i Reis incorporin el català en tots els suports lingüístics, impresos o electrònics, ja que l'entitat calcula que només prop d'un 7% dels jocs que hi ha al mercat inclouen el català. El còmic i actor Toni Albà va llegir el manifest i hi va haver nombrosos tallers, concerts i activitats simultànies per als més petits i enguany, també per a un públic més gran. Podeu veure l'àlbum d'imatges de la Festa en aquest enllaç.

La Festa pel joc i el lleure en català va arribar aquest dissabte a la seva desena edició plenament consolidada. Malgrat el fred, la Festa no para de créixer any rere any en nombre d'assistents. Més de 8.000 persones van venir a l'entorn de l'Arc de Triomf de Barcelona durant tot el matí a gaudir d'aquesta gran ludoteca pel joc, les joguines i el lleure en català.

Com cada any, la Festa va reivindicar que els jocs i les joguines que es regalen per Nadal i Reis incloguin el català en tots els seus suports lingüístics, tant impresos com electrònics, però enguany es va canviar el nom per tal d'arribar a un públic més ampli, abraçant una franja d'edat major. En aquest sentit, també es van adaptar els objectius i les activitats per fer una celebració més atractiva per als adolescents i es va incloure un nou objectiu: fer extensible la utilització del català en tots els àmbits de lleure i divertiment dels nens i nenes de totes les edats. Els motius d'organitzar aquesta Festa van ser gairebé els mateixos respecte a anys anteriors: es calcula que al mercat hi ha només unes 1.300 joguines que incorporen la llengua catalana, una xifra superior a la d'altres anys però encara minsa que des de la Plataforma per la Llengua hem calculat que suposa entre un 7 i un 8% del total de joguines que es venen al mercat.

L'activitat, una gran festa lúdica adreçada a infants i adolescents, va comptar amb múltiples jocs, tallers, actuacions i un llarg etcètera d'activitats estructurades en tres escenaris. Destaquen les clàssiques de pintar cares o muntar corones, a les que s'hi van afegir enguany els tallers de grafits o el de tabalada. Com l'any passat, també hi va  haver una tómbola que va repartir centenars de regals que incorporen el català. La Festa també va estar acompanyada enguany per la segona edició de la Fira de jocs i joguines en català, que va comptar amb diverses empreses que inclouen el català en els seus jocs. L'actor i còmic Toni Albà va llegir el manifest de la festa, al qual li va aportar el seu humorístic toc personal. Paral·lelament, i com cada any, la campanya es va complementar amb l'edició de 30.000 cartes als Reis Mags d'Orient. Apart de les que es van repartir durant la jornada de dissabte i que es van entregar al patge reial que va assistir a la Festa. Les cartes es distribuiran per escoles, ludoteques, biblioteques, ajuntaments, casals, esplais i botigues d'arreu de l'àmbit lingüístic. L'objectiu final de tot plegat és conscienciar els pares i les mares perquè comprin joguines etiquetades i amb les instruccions i menús en català, i també als botiguers, productors i distribuïdors de joguines, a qui es reclama que augmentin l'oferta de joguines en la nostra llengua.

L'acte el va organitzar la Plataforma per la Llengua, l'ONG del català, amb la col·laboració de Ferrocarrils de la Generalitat, Transports Metropolitans de Barcelona, Supermercats Bonpreu-Esclat, Abacus Cooperativa, Sorli Discau, Pans and Company, el Consorci per a la Normalització Lingüística, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i mitjans com El Punt Avui, Vilaweb, Catalunya Ràdio, Cavall Fort, Club Súper3, Racó Català i Directe!cat, així com nombroses empreses que han cedit joguines de forma desinteressada per a la tómbola i la ludoteca. A més, la imatge gràfica de la festa ha estat possible gràcies a la col·laboració de l'il·lustrador infantil Valentí Gubianas.

Per a més informació sobre la festa i sobre els jocs i joguines en català, vegeu el web: www.plataforma-llengua.cat/festajocilleure.