La festa d'aquest any ha incorporat noves activitats com l'Espai Verbàlia, una competició de paraules i enigmes que ha conduït Màrius Serra, i la rifa de jocs i joguines en català. La festa,que organitza la Plataforma per la Llengua, té com a objectiu reivindicar que les joguines que els infants reben cada any per Nadal i Reis incloguin el català en tots els suports lingüístics, tant impresos com electrònics. L'espai d'acollida on s'han realitzat jocs tradicionals de diferents països amb la col·laboració de l'Associació Cultural Mexicano Catalana (MEXCAT) i el Centro Boliviano Catalán.
L'activitat té el format d'una festa infantil i inclou activitats adreçades especialment als més petits: jocs, cercavila, tallers diversos, grups d'animació i un castell inflable, a part de l'esmentada novetat de l'Espai Verbàlia, que ha reunit prop d'un centenar de participants. Paral·lelament, i com cada any, la campanya es complementa amb l'edició de 30.000 cartes als Reis. Les cartes ja s'han començat a distribuir per escoles, ludoteques, biblioteques, ajuntaments, casals, esplais i botigues d'arreu de l'àmbit lingüístic. L'objectiu final és que arribi als pares i mares per conscienciar-los que comprin joguines etiquetades i amb les instruccions i menús en català, i als botiguers, productors i distribuïdors de joguines, a qui es reclama que augmentin l'oferta de joguines en la nostra llengua.
750 joguines en català al mercat
Actualment, segons dades recollides per la Plataforma per la Llengua, hi ha 750 joguines al mercat que inclouen el català com a mínim pel que fa a les instruccions, en la capsa, l'embolcall o en les característiques de la joguina, és a dir, en els taulells, llengua amb què parlen, etc. Aquesta xifra s'estima que representa el 6% de l'oferta que hi ha al mercat. En els últims anys hi ha hagut una evolució lenta però progressiva en la incorporació del català en el sector: l'any 2007, les joguines detectades representaven el 4,8% del total; el 2008, el 5,4%, i el 2009, el 6%, com enguany.
Altres dades que mostren l'evolució positiva del sector són que ja hi ha 80 empreses que fabriquen jocs i joguines en català, incloent-hi els jocs multimèdia i els autors de jocs d'Internet. Com a complement a l'activitat que realitza en favor de la introducció del català als jocs i les joguines, la Plataforma per la Llengua posarà en funcionament a partir de l'any que ve un lloc web de la joguina en català, on la mainada, els pares, els
educadors i els botiguers hi podran trobar totes les joguines que incorporen al català i es troben al mercat. L'ONG del català farà realitat el projecte gràcies a les aportacions de particulars, reunides a través de la pàgina web Verkami.
L'acte l'organitza la Plataforma per la Llengua, l'ONG del català, amb la col·laboració de l'entitat Consum Català i amb el suport de diverses
administracions, empreses i mitjans de comunicació, com la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, l'Agència Catalana de Consum, el Consorci per a la Normalització Lingüística, Catalunya Ràdio, el Súper3, Abacus Cooperativa, El PuntAvui, Vilaweb, Racó Català, Directe.cat, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Cavall Fort, Toc-Toc i la Fundació la Roda. A més, la imatge gràfica de la festa ha estat possible gràcies a la col·laboració desinteressada de l'il·lustrador infantil Valentí Gubianas.