Aquestes trobades tenen el seu origen en unes sortides organitzades de cara al voluntariat lingüístic de la Universitat de València i que es van obrir a partir del 2008 a la resta d'universitats de la Xarxa Vives amb la Trobada Jaume I, celebrada a Poblet, i amb la posterior, que va tenir lloc a Cabrera de Mar.
Així, amb l'objectiu de dinamitzar els contactes entre el voluntariat lingüístic i els Serveis Lingüístics de les diverses universitats, amb la complicitat -entre d'altres entitats- de la Plataforma per la Llengua (l'any passat, l'entitat va presentar la Guia Què és això del català?, dirigida als estudiants de mobilitat), es van realitzar tallers de conscienciació lingüística i conferències de bones pràctiques lingüístiques. També es van realitzar, de manera complementària, activitats sobre altres temes relacionats amb els territoris de parla catalana.
L'edició d'enguany s'ha dedicat al filòleg, historiador i escriptor valencià Manuel Sanchis Guarner, que va viure 16 anys a Mallorca, on va establir forts lligams.