La veu del voluntariat ← Altres articles

Sant Antoni, festa i llengua

Plataforma per la Llengua Menorca

Plataforma per la Llengua Menorca ens hem volgut afegir als actes commemoratius de Sant Antoni per fer palesa, una vegada més, la importància de la llengua com a eix vertebrador i de cohesió social i reivindicar el paper que li correspon en tots els àmbits de la vida social, política i administrativa. Per fer palesa, ara més que mai que ens enfrontam a una situació d'emergència lingüística, la necessitat d'un tomb en la consciència lingüística dels menorquins a favor de la pròpia llengua.

El 17 de gener, festivitat de Sant Antoni, celebram la Diada del poble de Menorca, una data que commemora la conquesta de l'Illa per part del rei Alfons el Franc (València, 1265-Barcelona, 1291), que va dur a aquestes terres la cultura i la llengua catalana. Una llengua i una cultura que des del 1287 fins al dia d'avui ens identifica com a poble, malgrat els atacs i les polítiques en contra en un estat uniformitzador que no respecta la riquesa de la seva diversitat lingüística. I si els menorquins, des de fa anys, commemoram aquesta data significativa perquè representa l'origen del que hem estat i som com a poble fins a dia d'avui, també reivindicam la llengua catalana, la pròpia de l'illa, arribada amb la conquesta fa més de 700 anys, i la comunitat lingüística catalanoparlant de la qual formam part.

Cada Diada és una bona ocasió per reflexionar sobre el camí que hem fet recentment i encara feim, defugint els tòpics de rigor, atenint-nos als tres grans trets que constitueixen els pobles: una natura, l'entorn necessari per existir; una cultura, que té com a expressió excel·lent la llengua i els costums; i una política, que neix de la cultura, que faci possible un estil de viure, d'actuació i d'acció originals a partir dels quals es desenvolupin les transformacions. Sobre aquests tres grans trets a què feim referència, àmpliament comentats pel nostre admirat Joan F. López Casanovas en els seus articles, podem pensar que es fa necessari un redreçament com a poble si ens volem projectar cap al futur.

Plataforma per la Llengua Menorca, sense deixar de banda les dependències entre els tres grans trets, centra els seus objectius en la defensa de la llengua i la seva normalització. Amb més motiu, idò, també ens hem volgut afegir als actes commemoratius de Sant Antoni per fer palesa, una vegada més, la importància de la llengua com a eix vertebrador i de cohesió social i reivindicar el paper que li correspon en tots els àmbits de la vida social, política i administrativa. Per fer palesa, ara més que mai que ens enfrontam a una situació d'emergència lingüística, la necessitat d'un tomb en la consciència lingüística dels menorquins a favor de la pròpia llengua. Per fer paleses les mancances en la protecció jurídica del català i denunciar les decisions polítiques que volen arraconar i minoritzar cada vegada més la nostra llengua. Amb una sèrie d'accions que hem organitzat al voltant de Sant Antoni, durant aquests dies seran tres els tocs d'atenció:

• En primer lloc, es penjarà una pancarta a l'entrada de Ciutadella, abans d'arribar a les antigues portes de la murada, amb el lema "Qui estima la llengua la protegeix". Una frase senzilla i clara, a manera de crida a la responsabilitat, per a tots els menorquins, visitants, ciutadans i institucions, perquè siguem conscients de l'estat d'emergència lingüística en què ens trobam, actuem amb coherència i adoptem les mesures necessàries per evitar el retrocés en l'ús social de la nostra llengua.
  • En segon lloc, divendres dia 12 de gener, a les 19 hores, a la Sala de Cultura tindrà lloc una conferència de Bartomeu Obrador Cursach, doctor en Filologia Clàssica, amb el títol "L'arribada del català a Menorca: notes d'història lingüística". Serà una bona ocasió per escoltar, en boca dels experts i amb el rigor científic que mereix, quin va ser l'origen i l'evolució de la llengua catalana, i com la seva variació segons els diferents llocs on es parla no és sinó una mostra de la seva riquesa i la confirmació de la unitat essencial de la llengua, malgrat que alguns, ignorants o tendenciosos, s'entestin a negar-la.
  • Finalment, durant el dia 16 de gener la Plataforma per la Llengua muntarà una paradeta al carrer Josep M. Quadrado (ses Voltes) a manera de presentació pública de l'entitat, en la qual s'exposarà una mostra del material editat i de les campanyes i accions que estam duent a terme. La intenció, amb aquesta paradeta, és informar, conscienciar i treballar les actituds d'autoestima lingüística, a més de convidar a participar en alguna activitat, i animar la ciutadania a lluitar per la normalització i continuïtat de la nostra llengua, que volem acollidora, viva, dinàmica, respectada i estimada pels parlants, els polítics i les institucions.

Us hi esperam. Bona Diada de Sant Antoni a tothom.