La veu del voluntariat ← Altres articles

Activem el radar lingüístic!

Mercè Colet i Albert Viver

El dilluns 14 d'abril Plataforma per la Llengua reactiva, per tercer any consecutiu, la campanya "Radars lingüístics" a Catalunya, amb l'objectiu de recopilar rètols d'establiments comercials que excloguin el català. Aprofitant la setmana de Sant Jordi, l'entitat fa una crida a tothom a denunciar la retolació discriminatòria a través d'un formulari web que ha creat per a l'ocasió, amb fotografies incloses, i que tindrà obert fins al diumenge 27 d'abril. 

Els membres del grup local de Barcelona ja fa temps que veiem amb preocupació que la presència del castellà en la rotulació dels establiments de la nostra ciutat cada vegada va a més. A la que en un carrer algun establiment rotula en castellà es produeix l'efecte "taca d'oli" i els del seu voltant s'encomanen del virus i el copien sense que ningú ho impedeixi. A més a més, en les zones turístiques no només ha desaparegut el català sinó també el castellà passant l'anglès a ser la llengua imperant en rètols, cartes de bars i restaurants i promocions.

Per aquesta raó estem preparant per la Setmana pel Català una campanya de radars lingüístics de rotulació i cartelleria exterior. Aquesta campanya consistirà en recopilar com més denúncies millor d'establiments que incompleixen la llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (art. 32.3) i el codi de consum (art 128.1, 2.a i 2.b). Aquestes lleis estableixen que els establiments han de tenir -com a mínim- tota la informació en català (rètols d'activitat, llistes de preus o de serveis, plafons, indicacions d'entrada i sortida, horaris d'obertura, ofertes, publicitat, rètol d'obert o tancat...) i si ho desitgen, i de manera addicional, en altres idiomes.

Per aconseguir que aquesta campanya sigui tot un èxit  us demanem la vostra ajuda per aconseguir que durant aquesta setmana denuncien tots aquells incompliments que detectem en els establiments dels nostres barris. És senzill. Només caldrà enviar la fotografia de l'establiment que incompleix (i si cal també dels detalls que siguin incorrectes - per exemple cartes  o menús de restaurants o ofertes) amb l'adreça complerta i el seu telèfon.  Quan s'acosti la data us facilitarem l'adreça on enviar les queixes que farem arribar a Consum.

Malgrat que la campanya la centrem temporalment durant la setmana pel català, ja podeu començar a   fer les fotografies i així assegurem l'èxit de la campanya.

Moltes gràcies a tots per seguir defensant la nostra llengua, els nostres drets.