Entrevista a Jordi Mas, col·laborador de Softcatalà

Softcatalà és una organització sense ànim de lucre que té com a objectiu fomentar l'ús del català en les noves tecnologies. Va néixer l'any 1998 i té com a eixos principals el voluntariat, el programari lliure i la llengua catalana.

Entrevista a Jordi Mas, col·laborador de Softcatalà

Per Marcel Pena

Quanta gent forma part de Softcatalà?

Ara mateix som unes 25 persones fixes i unes altres 20 addicionals que col·laboren de forma més esporàdica.

Quin és el mètode de treball que segueix Softcatalà per fomentar la nostra llengua en les noves tecnologies?

El que fem bàsicament és una barreja del que pensem que és important o estratègic pel català, barrejat amb els gustos personals dels nostres col·laboradors. Tota la gent que col·labora ho fa de forma altruista, i llavors s'ha de trobar un equilibri entre allò que penses a nivell d'organització i allò que la gent té interès en fer.

I en què consisteixen les accions que dueu a terme amb les comunitats virtuals?

Nosaltres tenim bàsicament quatre eixos d'actuació, quatre àrees on ens focalitzem. Una primera és la traducció de programari, que seguim fent i ens agrada molt. Una altra són els recursos lingüístics, com per exemple el traductor, el corrector, diccionaris de sinònims, tot el que són recursos lingüístics. Aquests tenen una complexitat molt més alta que una traducció, són molt més tècnics. Després hi ha també la feina que fem de difusió. Intentem donar a conèixer tot el que està disponible, no només el que fem nosaltres, sinó tot el que està disponible en català. Per últim en tenim una altra que són eines per a traductors. Nosaltres també volem facilitar eines perquè la gent pugui traduir.

Quins són els propers projectes que teniu previstos?

Tenim molta feina de mantenir el que ja tenim en marxa. Actualment hi ha aproximadament uns 40 projectes en marxa i el ritme del programari a dia d'avui és frenètic. Sempre has d'anar traduint coses noves. Un dels projectes que veig important per l'any que ve és continuar millorant el corrector ortogràfic.

Durant aquests anys dels quals parles, quant s'ha avançat en la normalització del català a la xarxa?

Nosaltres intentem tenir incidència, no només a internet, sinó també en el món dels dispositius mòbils. A internet jo penso que les coses estan bé perquè la gent té llibertat per crear contingut. En el sentit que no hi ha ningú que et prohibeixi crear una pàgina web o adaptar una entrada de la Viquipèdia. El problema sempre és on hi ha empreses o governs que t'ho impedeixen fer. Per exemple, si agafes el tema dels videojocs, és molt difícil de tenir incidència, perquè això depèn de multinacionals, igual que el cinema.

Quins són els principals èxits de Softcatalà en vint anys?

El primer ha estat ajudar a normalitzar la presència del català en les noves tecnologies. Hem traduït molts textos, hem ajudat a adaptar moltes coses i això ha sigut el nostre gra de sorra. Això per un costat; per l'altre, un èxit important ha estat el fet de posar eines a l'abast de la comunitat d'usuaris. També hem donat difusió al que ha fet altra gent i al que hem fet nosaltres mateixos. L'any passat, per exemple, amb el traductor vam tenir 5,2 milions de traduccions mensuals i 2,6 milions de correccions. A nivell anual de visites a la pàgina, en tenim 25 milions. El nostre èxit i on hem tingut l'impacte ha estat a internet.

Per què creieu que Softcatalà es mereix el premi Martí Gasull?

Si ens donessin el premi, una cosa que nosaltres agrairíem és que ens premiessin la constància. La constància d'estar allà tant de temps. Penso que dins del voluntariat és difícil donar-li continuïtat a un projecte més enllà de les persones fundadores. També crec que a dia d'avui el prestigi d'una llengua va molt lligat a tenir un paper fort dins de les noves tecnologies. És absolutament indispensable.

Quins reptes queden per complir?

Penso que el gran repte és que l'espai en el qual treballem és molt canviant. Jo veig una persona que col·laborava amb Softcatalà fa deu anys i no té res a veure amb el tipus de coses que fem actualment. Et diria que cada cinc anys ens reinventem, busquem on podem aportar. Aquest és el gran repte, continuar aportant en un món tan canviant.

Vota Softcatalà!