Entrevista a Eva Bertrana, directora de la Bressola, i Miquel Mayol, vicepresident i fundador de la Bressola
Per Marcel Pena
Com encara la Bressola l'ensenyament del català als nens en un Estat com el francès, que menysprea tant el català?
Per aprendre la llengua del país, creiem que l'únic sistema que té eficàcia és la immersió lingüística. Vivim en una situació on la llengua no té presència social i el 93% dels nostres alumnes no són catalanòfons a casa. En el moment que els infants arriben a l'escola deixen el francès a la porta. És la manera que proposem perquè acabin el cicle d'educació amb un domini equivalent de francès i català.
A més de la llengua catalana, quins són els altres valors característics de les escoles Bressola?
El principal valor és la solidaritat, que nosaltres l'enfoquem com a classes verticals. No separem les classes per cursos, sinó que tenim els nivells barrejats. D'aquesta manera, el petit aprèn del gran, i el gran consolida els seus coneixements ajudant el petit. Aquesta base, sorgida fa 40 anys de la manca d'espais i recursos, s'ha convertit en la nostra estructura bàsica d'aprenentatge.
És difícil l'activisme en defensa de la llengua i la cultura catalanes a l'Estat francès?
Reivindicar el català a la Catalunya Nord és difícil però també apassionant. Tot i la dificultat, hem assolit uns quants reptes en els últims anys. Per exemple, fa 40 anys no hi havia classes bilingües a la línia pública. La nostra iniciativa va fer que l'Estat es veiés obligat a fer quelcom, i avui dia hi ha una voluntat popular estesa perquè el català s'ensenyi a l'escola.
Quin suport institucional rebeu?
Entre el 1976 i el 1995, la Bressola va ser una escola completament privada, portada pels pares i amb finançament individual. Al 95 es va signar un conveni amb el Ministeri d'Educació pel que ens convertíem en escola concertada. Una de les coses que implica és que la majoria de mestres estan pagats per l'Estat.
Són prou sis escoles i un col·legi per tot el territori nordcatalà?
No, l'objectiu de la Bressola és aconseguir una escola a cada poble de la Catalunya Nord. Cada any hi ha una cinquantena d'alumnes que queden fora per manca d'espai.
Quin és l'ajut que representen els Amics de la Bressola des de la Catalunya Sud?
Són un suport importantíssim, sense el seu ajut i de les altres institucions del Principat no haguéssim fet els 40 anys. La feina que fan gestionant els ajuts oficials és molt important, però també ens ajuden fent promoció. Hi ha un problema greu al Principat, i és el desconeixement de l'existència de la Catalunya Nord. Els Amics se n'ocupen de promoure tant la nostra feina com a Bressola com la realitat del territori.
Com cal complementar des de casa la feina que fa la Bressola en el procés catalanòfon dels nens?
Promovem que quan un nin o nina entra a l'escola, sigui tota la família qui hi entra. Posem cursos de català per als pares que no són catalanoparlants i intentem que l'aprenguin a la vegada que els nins. D'aquesta manera s'integren en l'educació de llurs fills.
Quins reptes us queden per aconseguir?
Ens queda obrir una Bressola a cada poble de la Catalunya Nord on hi hagi demanda i completar el cicle formatiu amb el liceu. Però l'objectiu màxim seria donar les claus de la Bressola a un govern que garantís la continuïtat del català a l'escola i al carrer.