Decàleg de bones pràctiques lingüístiques a l'empresa
Recomanacions, consells i reflexions a les empreses que té per objectiu de conscienciar als empresaris sobre la necessitat que no excloguin el català en el seu dia a dia.
Les recomanacions, busquen defensar els drets dels consumidors catalanoparlants, ajudar les empreses a millorar en la seva responsabilitat social i assegurar que tothom respecta els requisits legals que protegeixen el català en el sector privat.
1. Els consumidors de llengua catalana a Catalunya tenen els mateixos drets que els de llengua danesa a Dinamarca, i se'ls els hauria de reconèixer.
Moltes empreses no respecten els drets com a consumidors de la comunitat lingüística catalana.
No etiquetar els productes en català, no atendre els teus clients en català en les comunicacions orals o escrites, representa una vulneració dels drets lingüístics dels teus clients: no ser la majoria nacional de l'Estat no hauria de restar-te drets lingüístics al teu territori.
Entén-te amb els teus clients: parla'ls en català!
2. Les pors i els prejudicis personals a l'hora de fer servir el català no han de pesar més que l'interès comercial.
Hi ha empresaris que no utilitzen el català com a llengua de comunicació amb els clients per por de ser estigmatitzats per sectors anticatalans, grups que són minoritaris i sense presència real als territoris de parla catalana.
L'empresari no és tan sols, com diu la caricatura, un individu centrat a maximitzar els beneficis: també és una persona integrada en la seva societat. Cedir al xantatge de minories xenòfobes i intolerants no és moralment acceptable.
Sigues un ciutadà responsable: no cedeixis al xantatge, utilitza el català!
3. Cal fer servir el català com a part inherent de la responsabilitat social, al marge dels sentiments identitaris que pot tenir cadascú.
No fer servir el català a la teva empresa per raons ideològiques és menystenir una llengua que aporta valor afegit al teu producte i a la relació amb els teus clients. El català no és una ideologia, és una eina de comunicació i un lligam cívic amb la comunitat. L'ús del català indica que l'empresari entén la realitat del país i hi està implicat i arrelat.
El català és un segell de qualitat. La primera atenció, en català!
4. Un producte o servei en català també pot ser molt ben rebut per altres consumidors que habitualment no el parlen.
Els productes etiquetats en espanyol, els poden comprar només els parlants d'aquesta llengua? Evidentment, la resposta és "no". Per aquest mateix motiu, els productes etiquetats en català no es dirigeixen només als clients catalanoparlants.
El català no exclou cap altra llengua, i la inclusió del català no expulsa cap client!
5. Realment és més car, haver d'incorporar el català? No, és un valor afegit.
Pot semblar que incorporar el català en l'etiquetatge i les comunicacions de la teva empresa pugui implicar uns costos extra. Però és que etiquetar en una altra llengua té costos, com també els té el fet de seguir qualsevol regulació. És acceptable estalviar en seguretat o en transparència? Doncs tampoc no ho és estalviar en els drets lingüístics! A més, com a empresari també cal que posis a la balança els costos que implica el fet de no incloure el català. Marginant la llengua a la teva empresa, menystens els drets lingüístics dels teus clients i renuncies a una part del mercat que és conscient dels seus drets.
Incorporant el català a l'empresa, hi guanyes més que no hi perds. Prova-ho!
6. La normativa vigent pel que fa al català i els drets lingüístics del consumidor han de ser de compliment rigorós per part de l'empresa.
Hi ha lleis que regulen l'obligatorietat de l'etiquetatge en català, malgrat que no sempre es compleixen. Molts productes arriben als consumidors sense estar etiquetats en català. Això provoca una mala atenció als consumidors, una vulneració dels seus drets i una pèrdua de valor afegit per part de l'empresa.
Incompliries la legislació laboral o ambiental? El català és de llei. No siguis pirata!
7. L'ús del català afavoreix el petit comerç i frena l'oligopoli de les grans empreses.
Que el català no sigui indispensable per a les empreses beneficia les grans corporacions internacionals davant dels comerços petits i mitjans, que tenen més implantació al territori.
No usar el català és un fre a la lliure competència i elecció dels ciutadans, un incentiu al dúmping per a les grans empreses oligopolístiques i una pèrdua de capacitat de decisió del poble català.
El català beneficia el comerç petit i el comerç lliure. Contra el dúmping, el català!
8. El català és una de les llengües més usades a internet, però no prou empreses hi tenen la pàgina web o hi configuren els ordinadors.
El català es troba entre la 10a i 20a posició de les llengües més utilitzades d'internet, molt més que no correspondria al seu pes demogràfic (és la 75a llengua més parlada del món). Tanmateix, moltes empreses no utilitzen el català ni en els seus webs ni en la configuració dels seus ordinadors.
El català té molt de potencial en les noves tecnologies, no hi renunciïs!
9. No només a Barcelona: també a València i Palma.
El català no és la llengua de Catalunya únicament: també és l'idioma propi de les Illes Balears i del País Valencià. No és correcte que algunes empreses usin menys el català en territoris catalanoparlants de fora de Catalunya: demostra que només inclouen el català per la pressió més gran de la societat civil de Catalunya, i no pas perquè respectin genuïnament els drets dels parlants de la llengua.
El català no són només quatre províncies: usa'l arreu del domini lingüístic!
10. El català és la llengua pròpia de Catalunya.
Moltes empreses no tenen en compte que el català és la llengua autòctona de Catalunya (a l'Aran, ho és l'aranès). El català no és cap caprici ni una llengua accessòria. La normalitat a Catalunya és fer servir el català.
El català és la llengua pròpia. Sigues km 0. A l'empresa, utilitza'l!