Participa en el #repteCocacola!!

El proper 31 de maig de 2014 la Plataforma per la Llengua vol elaborar un gran mural al mig de la plaça Catalunya de Barcelona amb 20.000 llaunes de Coca-cola que formin les paraules: "Etiqueteu en català!!!". Aquest acte vol aconseguir un repte molt important: fer que Coca-cola etiqueti les seves begudes en català, i per extensió, que les grans empreses del país incorporin el català de manera permanent i normalitzada. La campanya porta per nom #repteCocacola i la podeu seguir amb aquest hashtag a través de les xarxes socials.

Què és el #repteCocacola?

És una campanya que té per objectiu principal aconseguir estendre l'etiquetatge en català entre les empreses, agafant l'exemple d'una de les multinacionals que, malgrat etiquetar els seus productes en llengües molt menys parlades, ha ignorat des de sempre el català, Coca-cola. Com? Mitjançant una acció simbòlica potent, que impliqui una gran participació ciutadana: des d'ara fins el 31 de maig reunirem 20.000 llaunes d'aquesta coneguda beguda i reclamarem el dret a poder consumir els productes en la nostra llengua mitjançant un mural fet a terra amb les llaunes on s'hi llegirà: ETIQUETEU EN CATALÀ!!!

Una acció molt similar es va portar a terme el 12 de desembre de 1993, fa justament 20 anys, i va donar lloc a la fundació de la Plataforma per la Llengua. En aquella ocasió van ser 15.000 llaunes les que van omplir la plaça Catalunya de Barcelona demanant l'etiquetatge en català. Vint anys després, la Plataforma per la Llengua pot vanagloriar-se d'haver contribuït a què el mapa del català sigui molt diferent, i a que moltes empreses de tots els àmbits ja incloguin la llengua catalana, però Coca-cola continua sense incorporar el català en les seves etiquetes.

Com assolirem el #repteCocacola?

Per assolir el #repteCocacola hem de recollir 20.000 llaunes d'aquesta beguda. Per fer-ho, establirem diferents punts de recollida arreu del territori, dels quals us n'informarem properament, on podreu deixar les vostres llaunes de Coca-cola buides. El dia 31 de maig aplegarem totes les llaunes a la plaça de Catalunya de Barcelona i escriurem junts el missatge.

Les llaunes poden ser de qualsevol de les varietats d'aquesta beguda: light, zero, descafeinada...

El repte és que l'empresa Coca-cola, després de tres anys incomplint el nou Codi de consum que incorpora el dret dels consumidors de rebre les dades bàsiques de l'etiquetatge dels productes en català, acabi utilitzant la nostra llengua en els seus envasos.

Per què Coca-cola?

La Plataforma per la Llengua ha triat per a la campanya una empresa significativa en els seus incompliments cap a la llengua catalana, però el que reclamem és que totes les empreses que distribueixen els seus productes en els territoris de parla catalana etiquetin en català.

Coca-cola és una de les multinacionals més conegudes i importants arreu del món. És per aquest motiu que creiem que, centrant una acció d'aquest estil amb una empresa de les seves dimensions, la repercussió de l'acció tindrà un abast molt més important. A més a més, Coca-cola és un producte molt consumit a Catalunya. Malgrat això, per a aquesta empresa la nostra llengua no mereix el mateix tracte que d'altres llengües europees. Coca-cola etiqueta en llengües amb comunitats lingüístiques semblants a la catalana o en alguns casos inferiors, però no en català.

Amb aquesta campanya estem fomentant el consum de productes de Coca-cola?

No! La campanya no en promou el consum! Les 20.000 llaunes es consumirien igual si no féssim la campanya. L'únic que demanem és que les llaunes que la gent ja consumeix habitualment les guardi i ens les faci arribar per recollir-les i convertir-les en una campanya per l'etiquetatge en català.

El poder simbòlic de reclamar-los que etiquetin en català amb un text escrit amb les seves pròpies llaunes és molt fort! Fer saber a l'empresa que hi ha 20.000 consumidors fidels descontents amb la seva política d'etiquetatge, és molt més original i potent que cap boicot.

Si aconseguim reunir 20.000 llaunes, Coca-cola etiquetarà en català?

La nostra intenció és fer pressió per aconseguir aquest objectiu. No només que Coca-cola inclogui el català en el seu etiquetatge i deixi d'incomplir la llei, sinó també que altres grans empreses facin el mateix. Si hi ha una gran mobilització massiva i 20.000 consumidors mostren el seu descontentament en una acció tant pública i visible, Coca-cola no podrà continuar donant-nos l'esquena. Aquest cop ho aconseguirem!

I les 20.000 llaunes, a on aniran?

La campanya serà curosa des del punt de vista mediambiental i un cop acabada l'acció, la totalitat de les llaunes recollides es portaran a reciclar a un punt autoritzat.