Notícies ← Altres notícies

Exigim a la Generalitat Valenciana que el sistema virtual d’assistència sanitària parle en valencià

Plataforma per la Llengua denuncia la discriminació lingüística de l'assistent virtual Lola, que nega l'atenció en valencià als usuaris del Centre Illes Columbretes a Castelló

El sistema sanitari és l'àmbit amb més denúncies per discriminacions lingüístiques de les administracions públiques 

Plataforma per la Llengua denuncia que l'assistent virtual d'intel·ligència artificial (IA) anomenat "Lola", per a l'Atenció Primària de la Generalitat Valenciana (GVA), atén la ciutadania exclusivament en castellà. L'entitat n'ha estat coneixedora a través d'usuaris del Centre Illes Columbretes, de Castelló de la Plana, que n'han informat al servei de defensa de drets lingüístics de Plataforma per la Llengua. Com a resposta, l'entitat ha interposat una reclamació a la Conselleria de Sanitat demanant que incorpore el valencià a "Lola", i garantisca que qualsevol innovació tecnològica als serveis públics de salut respecte i integre la llengua pròpia.

En la mateixa línia, l'entitat presentarà una petició de dades per transparència per a saber no només en quines llengües atén Lola, sinó també els criteris seguits per a seleccionar la llengua en què funciona, i per què no s'ha optat per un sistema que incloga el valencià. 

Aquest sistema d'assistència virtual cognitiva, basat en intel·ligència artificial, és un projecte pilot implementat per la Generalitat Valenciana a alguns centres sanitaris, des de finals de 2024. Lola s'emmarca en el programa d'estratègia de salut digital, i inclou l'atenció telefònica a l'usuari, que rep la comunicació des d'una IA. D'aquesta forma, respon trucades i demana el número SIP, però no entén el valencià, ni tampoc el parla, per la qual cosa, tot i repetir el procés diverses vegades, en cap cas aconsegueix processar la informació en llengua pròpia. 

Aquesta situació suposa una vulneració dels drets lingüístics de la ciutadania valenciana, ja que la legislació autonòmica valenciana específica en matèria sanitària obliga els poders públics a garantir que els pacients i les persones usuàries reben informació en les llengües oficials del País Valencià, en la forma més idònia per a la seua comprensió. En aquest sentit, un assistent virtual destinat a l'atenció pública de la ciutadania que no entén la informació rebuda en valencià no compleix amb els requisits legalment establerts.  

L'ús de la intel·ligència artificial en serveis públics, com és el cas de l'assistent virtual "Lola" de la Conselleria de Sanitat, ha de respectar els drets lingüístics, per garantir l'atenció en valencià i assegurar que cap ciutadà es veja discriminat pel fet d'usar la seua llengua. A més, és fonamental que la Generalitat implemente mecanismes d'auditoria i supervisió amb la integració de la IA al sistema sanitari, amb l'objectiu de garantir el compliment de la normativa lingüística, així com un control continu per evitar qualsevol aplicació discriminatori. 

La viabilitat d'integrar el valencià en sistemes d'intel·ligència artificial ja s'ha demostrat, amb la integració de la llengua en programes d'IA generativa de renom, amb un nivell qualitatiu més que alt, com ChatGPT, Gemini (en un 70 % - 80 %), DeepSeek, Copilot o Claude; un fet que demostra que és perfectament viable integrar el valencià en sistemes d'intel·ligència artificial, assegurant-ne l'ús normalitzat i evitant la seua exclusió en l'àmbit digital i tecnològic. 

La discriminació lingüística als centres sanitaris 

Si s'analitzen només les discriminacions perpetrades per l'administració pública, el sistema sanitari és l'àmbit en què més se'n denuncien. Segons l'Informe de Discriminacions del 2022, publicat per Plataforma per la Llengua, l'àmbit sanitari concentra la majoria de les discriminacions detectades a l'administració pública

En un context en què les queixes es multipliquen, Plataforma per la Llengua fa una crida perquè qualsevol persona que siga víctima d'una agressió lingüística en l'àmbit sanitari, o en qualsevol altra àrea, es pose en contacte amb el servei de defensa de drets lingüístics de l'organització, a través del formulari del web. L'entitat ofereix assessorament legal i assistència per formular instàncies i recursos, i presenta batalla legal en els casos en què ho veu factible. 

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin