Més de 90 queixes d’usuaris en un mes per l’absència del català a la retolació dels centres comercials del Barcelonès

Plataforma per la Llengua, gràcies a la col·laboració ciutadana, ha detectat mancances en la retolació dels centres comercials del Barcelonès i a les cartes i la senyalística de les botigues

La campanya, "Activa el radar", permetrà que ara l'entitat notifiqui aquestes irregularitats a la gerència dels centres comercials, a les botigues, a les marques que els atorguen la franquícia i a l'Agència Catalana de Consum

Plataforma per la Llengua ha tancat la campanya per detectar vulneracions lingüístiques a la retolació dels centres comercials del Barcelonès amb més de 90 denúncies d'usuaris. Fent servir l'etiqueta #RadarsLingüístics, l'entitat ha fet una crida, durant un mes, a compartir a les xarxes socials mancances lingüístiques en rètols, cartes i senyalística de marques que operen en aquests centres comercials, i ara ho notificarà a l'Agència Catalana de Consum i a les marques que hi tenen franquícies.

De les 92 queixes validades (que compleixen l'objecte de denúncia de la campanya), n'hi ha del Centre Comercial Arenas, L'Illa Diagonal, el Centre Comercial Glòries, La Maquinista o el Màgic Badalona. Els establiments que més en reben són els d'hostaleria i restauració, que concentren el 40 % d'aquestes queixes. Això evidencia que qüestions que haurien d'estar resoltes, perquè ja fa dècades que s'hi treballa, com ara que tots els restaurants tinguin a disposició dels consumidors la carta en català, encara no ho estan.

L'entitat es felicita per la gran resposta de la ciutadania a la crida per detectar mancances lingüístiques, i ara notificarà les irregularitats a la gerència dels centres comercials, a les marques que vulneren la normativa lingüística del Codi de consum de Catalunya i a l'Agència Catalana de Consum. Les gerències dels centres comercials han d'entendre que no només lloguen els espais a les marques, sinó que han de vetllar perquè les botigues respectin les obligacions lingüístiques de la mateixa manera que s'encarreguen de fer que compleixin les altres obligacions legals.

A més, en el cas d'establiments franquiciats, l'organització també contactarà amb el grup empresarial que els atorga la franquícia perquè faci extensius els canvis a totes les botigues del grup i no es quedin només a les botigues concretes en què s'han vulnerat els drets dels catalanoparlants.

Plataforma per la Llengua alerta de l'increment de queixes lingüístiques

Darrerament, Plataforma per la Llengua ha percebut, a través del seu Servei de queixes i consultes, un retrocés en la presència del català en el paisatge lingüístic de Catalunya. Va ser per aquest motiu que l'ONG del català va decidir dedicar als centres comercials la campanya "Activa el radar" d'aquest juny, amb l'objectiu de fer complir la normativa vigent ―concretament, la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, i la Llei 1/1998 de política lingüística.

Davant d'una situació de retrocés dels drets lingüístics, Plataforma per la Llengua és una eina encara més necessària per detectar les vulneracions de drets i prendre accions per tal de revertir la situació i protegir els drets dels catalanoparlants.