Vora 20.000 infants i adolescents catalans han gaudit aquest curs dels tallers de Plataforma per la Llengua

L'entitat ha ofert més de 800 tallers a centres educatius de Catalunya: tallers de rap, teatre, doblatge, mems i glosa, entre d'altres, que han demostrat als alumnes que es poden expressar en català en contextos lúdics

El taller més demanat ha estat el de rap, coordinat pel cantant de música urbana Nel·lo C, que ha arribat a més de 6.000 alumnes

Gairebé 20.000 infants i adolescents han participat en algun dels més de 800 tallers que Plataforma per la Llengua ha ofert durant aquest curs escolar a més de 200 centres educatius de Catalunya per promoure la llengua. El més demanat ha estat el de rap, seguit dels de teatre, doblatge, mems i glosa, i en gran part dels casos els tallers han estat possibles gràcies al programa ULAE (Usos Lingüístics en l'Àmbit Educatiu) del Departament d'Educació.

Dels tallers de rap, coordinats pel cantant de música urbana Nel·lo C, se n'han fet més de 300 i han arribat a més de 6.000 alumnes. Aquests tallers inclouen una primera part introductòria en què es descobreixen i s'analitzen diferents exemples de rap en català i una segona en què els infants o adolescents escriuen les seves pròpies lletres i acaben rapejant-les sobre una base instrumental. Una segona modalitat del taller, més extensa, inclou també la creació d'una cançó i fins i tot d'un videoclip. Aquesta modalitat ha permès a les escoles crear 19 cançons de rap i fer-ne, en sis casos, un videoclip.

Pel que fa al taller de teatre, el segon més popular, se n'han fet més de 180 i ha arribat a més de 4.800 infants. En aquest cas, els tallers són una primera aproximació al món interpretatiu a partir de diferents exercicis i jocs en llengua catalana, conduïts per actors i actrius professionals de l'escena catalana. Es tracta de sessions dinàmiques i divertides per treure les vergonyes, sortir de la zona de confort i aprendre a comunicar-nos tot normalitzant l'ús del català de manera espontània.

Els tallers de doblatge, mems i glosa també han estat molt demanats. En el cas del de doblatge, se n'han fet 99 i han arribat a gairebé 2.500 alumnes, mentre que els de mems han estat 69 i se n'han beneficiat uns 1.900 alumnes. Els de glosa han estat 68 i han arribat a més de 1.600 infants i joves. Al taller de doblatge, amb l'ajuda d'un actor professional, els alumnes practiquen al faristol diferents gèneres per fer-se una idea del món de la interpretació i el doblatge, i treballen de manera lúdica la llengua. Al de mems, els alumnes aprofundeixen en els missatges i valors que transmet aquesta forma de comunicació, descobreixen els millors creadors de mems en català i reben eines per crear-ne ells mateixos. D'altra banda, els tallers de glosa permeten als alumnes conèixer i enamorar-se d'aquesta composició popular en català, oral i rimada, que normalment s'improvisa en el mateix moment en què es declama.

A més d'aquests tallers, durant aquest curs també se n'han impartit d'escriptura creativa, de diversitat lingüística, de glosa i rumba, de pòdcast, de ràdio, de Twitch i de xarxes socials. Per zones, se n'han impartit sobretot a Barcelona i l'àrea metropolitana, però també a Catalunya Central, l'Alt Pirineu i Aran, el Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre, les comarques gironines, i el Penedès.

Els beneficis dels tallers de Plataforma per la Llengua

Aquests tallers permeten als alumnes atansar-se al català d'una manera lúdica, a través de la música o de les noves tecnologies, i tenen un objectiu principal: que els joves vegin que el català no només és la llengua de l'escola i que es pot fer servir també per a passar-ho bé i fer activitats que els poden atraure, amb la voluntat de normalitzar-lo en aquests àmbits. A banda, també es pretén acostar referents que fan activitats en català als infants i joves perquè també hi tinguin accés.

L'organització dels tallers, eminentment pràctics, té com a propòsit que l'alumnat no només sigui capaç d'expressar-se correctament per escrit, sinó, sobretot, que domini la llengua oral, un dels àmbits que a l'escola cal potenciar. Per a l'entitat, que els infants i adolescents practiquin la llengua en una situació que els generi interès és el primer pas per fer augmentar l'ús social del català. Per això, també es donen eines als docents perquè les puguin aplicar al seu dia a dia.

El fet que els tallers es plantegin amb un objectiu final, en general una creació o una pràctica, exigeix que els alumnes treballin prèviament certs coneixements lingüístics i garanteix que l'aprenentatge que en facin sigui significatiu i durador. A més, el fet que els alumnes vegin la llengua com una eina comunicativa i d'expressió, i no com un objecte que cal analitzar, permet treballar l'autoconeixement i donar eines als alumnes per fer-los créixer personalment.

• Si vols que continuem impulsant el català a les escoles, fes pinya amb els més de 26.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!