Activem el radar lingüístic als centres comercials del Barcelonès perquè hem detectat mancances en l’ús del català

Després de detectar mancances significatives en rètols, cartes, informacions de caràcter amb preus, i senyalística diversa d'algunes marques que operen en centres comercials de Catalunya, Plataforma per la Llengua reactiva la campanya de Radars lingüístics

Mitjançant la campanya «Activa el radar», l'entitat demana a la ciutadania que detecti aquestes irregularitats als centres comercials de la comarca del Barcelonès, les fotografiï i les comparteixi a les xarxes socials amb l'etiqueta #RadarsLingüístics

Així, l'entitat podrà notificar aquestes irregularitats a la gerència d'aquests centres comercials, a les marques que operen amb franquícies i, si s'escau, a l'autoritat competent -Agència Catalana del Consum

Plataforma per la Llengua reprèn la campanya «Activa el radar» per detectar i revertir les mancances lingüístiques als centres comercials catalans. En aquest cas, se centrarà en les grans superfícies de la comarca del Barcelonès. L'acció central d'aquesta iniciativa és que la ciutadania detecti i denunciï mancances significatives en rètols, cartes, informacions de caràcter amb preus, i senyalística diversa d'algunes marques que operen en aquests centres comercials. Així, l'entitat podrà notificar aquestes irregularitats a la gerència d'aquests centres comercials i, si cal, a l'autoritat competent -Agència Catalana del Consum- per vetllar perquè s'arreglin. A més, Plataforma per la Llengua té la intenció de contactar, individualment, amb cadascuna de les marques que operen amb la fórmula de franquiciats, perquè els canvis exigits no es restringeixen a la botiga detectada, sinó a totes les botigues del grup.

Per poder participar en aquesta iniciativa només cal fer una fotografia d'un element que no estigui en català o que tingui mancances lingüístiques, i publicar-la a les xarxes socials amb l'etiqueta #RadarsLingüístics. També es pot enviar la imatge al correu electrònic radars@plataforma-llengua.cat. En tots els casos, és molt important indicar la localització exacta del rètol.

La campanya d'estiu de radars lingüístics ja va recollir un centenar de queixes

L'estiu passat, Plataforma per la Llengua va animar a detectar possibles vulneracions en el paisatge lingüístic català, concretament pel que fa a la retolació pública (noms de carrers, poblacions, senyals de trànsit, etc.). La campanya demanava a la ciutadania que denunciés tots aquells rètols que no estiguessin correctament escrits en català. Les queixes es van registrar i enviat al Departament de Territori perquè en tingués coneixement i desplegués les mesures oportunes per resoldre la situació.

A més, tot i que en principi no era l'objecte d'estudi, gràcies a aquesta campanya també es van rebre nombroses fotografies sobre mancances en la retolació d'establiments comercials.

Plataforma per la Llengua alerta de l'increment de queixes lingüístiques

Darrerament, Plataforma per la Llengua ha percebut, a través del seu Servei de queixes i consultes, un retrocés en la presència del català en el paisatge lingüístic de Catalunya. Per aquest motiu, l'ONG del català posa en marxa aquesta campanya amb el clar objectiu de fer complir la normativa vigent ―concretament, la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, i la Llei 1/1998 de política lingüística.

Davant d'una situació de retrocés dels drets lingüístics, Plataforma per la Llengua esdevé una eina molt necessària per detectar les vulneracions de drets i prendre accions per tal de revertir la situació i protegir els drets dels catalanoparlants.