El Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua aposta per enfortir i consolidar la incidència institucional de l’entitat

En una reunió encapçalada pel president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, el Consell Consultiu també ha analitzat la recepció que les vint-i-cinc mesures proposades per l'ONG del català han tingut en els programes electorals dels diferents partits polítics a les eleccions al Parlament de Catalunya

Fundat el 2001, el Consell Consultiu és l'òrgan assessor de l'entitat format per experts i professionals de prestigi de diferents àmbits que, per la seva experiència, aporten suggeriments i consells a l'ONG del català

El dilluns 6 de maig a les 16 h, a la llibreria Laie de Barcelona, es va reunir el Consell Consultiu de l'ONG del català per tal d'analitzar la situació actual de la llengua catalana i plantejar prioritats lingüístiques de cara als pròxims anys. Així, a la reunió de l'òrgan assessor de l'entitat, es va fer èmfasi en la necessitat estratègica d'enfortir la incidència institucional que desenvolupa l'organització, a partir de l'anàlisi legislativa i l'elaboració de propostes de millora de les polítiques públiques per tal d'assegurar el compliment efectiu de la legislació vigent favorable i, alhora, impulsar la modificació d'aquelles lleis i normatives que són un fre per a la llengua.

De la mateixa manera, el Consell Consultiu considera molt rellevant reforçar la intensa tasca de sensibilització social que du a terme l'entitat per tal d'empoderar la ciutadania perquè es respectin els drets lingüístics en tots els àmbits de la societat. En aquest marc, es constata la necessitat de fer avançar el català especialment en l'àmbit socioeconòmic i en el de la justícia, així com la transcendència de les xifres d'ús social del català entre els joves. Per tal de revertir l'actual situació d'emergència lingüística, al llarg de la reunió també es van projectar exemples internacionals de gestió lingüística del Canadà, Bèlgica o Suïssa que potencialment podrien inspirar polítiques públiques als territoris de parla catalana.

Compromisos electorals

Tenint en compte el context polític, els membres del Consell Consultiu també van interessar-se per la campanya Vota per la llengua, impulsada per l'ONG del català, així com pel grau de compromís amb les vint-i-cinc propostes de l'entitat que cada partit podia recollir en el seu programa electoral per als comicis al Parlament de Catalunya del 12 de maig. En aquesta mateixa línia, també es van valorar les sis línies d'acció confeccionades per Plataforma per la Llengua de cara a les eleccions al Parlament Europeu del 9 de juny: fer efectiva l'oficialitat del català a la UE, garantir el dret de comunicar-se en català amb les institucions europees, incorporar plenament el català al CV Europass i a les noves tecnologies, modificar la legislació que arracona el català i donar suport a l'adopció de les iniciatives ciutadanes Minority Safepack Initiative (MSI) i Initiative for National Regions (INR).

Expertesa i àmbits professionals

La trobada del Consell Consultiu de l'ONG del català va ser presidida pel president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, i va comptar amb una benvinguda institucional a càrrec de la vicepresidenta de l'entitat, Mireia Plana. Conduïda pel secretari de l'entitat, Francesc Marco-Palau, a la reunió van participar-hi l'escriptor i periodista Vicenç Villatoro; l'exmagistrada del TSJC, Matilde Aragó; el director de l'àrea de drets socials del Síndic de Greuges, Jordi Sánchez, i la fundadora de Som Escola, Teresa Casals. També van prendre-hi part la mestra Anna Chaler, el biòleg Bernat Gasull i la representant del Secretariat del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, Carla Andreu; tots tres, membres del jurat dels Premis Martí Gasull i Roig. A la trobada s'hi van sumar el delegat de Plataforma per la Llengua Catalunya Nord, Enric Balaguer, i Clara Tur, responsable de relacions amb l'administració pública de Plataforma per la Llengua.