La comissaria de la Policia Nacional de Paterna obliga un veí a presentar en castellà la documentació per expedir un primer DNI

La pàgina oficial de la Policia Nacional recomana de forma il·legal que s'utilitze el castellà als territoris amb dues llengües oficials

Plataforma per la Llengua ha interposat una denúncia administrativa amb l'objectiu d'obrir un procediment sancionador arran de la vulneració lingüística

L'entitat presentarà una reclamació a la Policia Nacional perquè corregisca la seua pàgina web oficial

La comissaria de la Policia Nacional de Paterna es va negar a expedir el primer DNI d'un ciutadà perquè el certificat de naixement estava en valencià. Davant de la negació, la víctima es va veure obligada a acudir de nou al registre civil per demanar la mateixa documentació, però en castellà, ja que d'una altra manera li denegaven fer el tràmit. En eixe sentit, Plataforma per la Llengua ha presentat una denúncia administrativa per obrir un procediment sancionador a l'agent que no va respectar els drets lingüístics del ciutadà.

L'entitat asenyala que aquest atac als drets lingüístics dels valencians s'accentua a la mateixa web de la policia on es recomana presentar la documentació en castellà en aquells territoris on hi ha dues llengües oficials. L'ONG del valencià també demanarà a la Policia Nacional que elimine les recomanacions per canviar de llengua que apareixen a la seua pàgina web, ja que es tracta d'una il·legalitat flagrant. Per a Plataforma per la Llengua esdevé un fet molt greu que una institució com la Policia Nacional vulnere tota la normativa vigent en matèria lingüística.

El valencià és un deure legal, també per a la Policia Nacional

L'article 104.1 de la Constitució Espanyola obliga les forces i cossos de seguretat de l'Estat a protegir el lliure exercici dels drets i de les llibertats de la ciutadania. I, per altra banda, la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, recorda a l'article 5.1 que els agents han d'actuar amb absolut respecte a l'ordenament jurídic i que han de realitzar la seua tasca "amb absoluta neutralitat política i imparcialitat i, en conseqüència, sense cap discriminació per raó de raça, religió o opinió". I l'article 5.2 estipula que en l'exercici de la seua actuació professional han d'evitar "qualsevol pràctica abusiva, arbitrària o discriminatòria que comporte violència física o moral"; han d'observar "un tracte correcte i acurat en les seues relacions amb els ciutadans, als quals ha de procurar auxiliar i protegir" i han de proporcionar informació completa.

La Llei orgànica 4/2010, de 20 de maig, del Règim disciplinari del Cos Nacional de Policia, tipifica com a falta molt greu "tota actuació que supose discriminació per raó d'origen racial o ètnic, religió o conviccions, discapacitat, edat o orientació sexual, sexe, llengua, opinió, lloc de naixement o veïnatge, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social". Plataforma per la Llengua defensa que els fets succeïts a la comissaria de Paterna suposen una discriminació lingüística i, per tant, una falta molt greu.

Denegació de l'oficialitat del valencià

Invalidar un document oficial per estar escrit en valencià és una denegació de l'oficialitat de la llengua i, en conseqüència, un atac frontal a l'Estatut d'Autonomia dels valencians.  En eixe sentit, el valencià és la llengua pròpia, oficial i tota la ciutadania té dret a conéixer-lo, usar-lo i aprendre'l amb total normalitat. L'Estatut, a més, també protegeix els valencianoparlants de la discriminació per raó de la llengua.

No només això, sinó que la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV) marca que l'ús del valencià pels ciutadans en les seues relacions, tant públiques com privades, produeix plens efectes jurídics, d'igual manera que si s'emprara el castellà, sense que puga derivar-se de l'exercici del dret a expressar-se en valencià qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció.

Per tant, la comissaria de la Policia Nacional de Paterna ha comés una il·legalitat quant a l'ús oficial del valencià. És per això que Plataforma per la Llengua seguirà totes les vies legals perquè la mateixa policia assumisca i corregisca aquesta irregularitat i no es torne a repetir una agressió lingüística d'aquestes característiques.