La tercera edició de la Setmana pel català homenatja Carme Junyent i reivindica la llengua en tots els àmbits

La delegació de Plataforma per la Llengua a Catalunya ha impulsat per tercer any consecutiu una setmana d'activitats per fer visible la tasca de defensa de la llengua en tots els àmbits de la vida

En l'edició d'enguany, a Manresa s'ha debatut sobre llengua a l'educació, s'han organitzat actes culturals a l'Alguer i, amb col·lectius socials de Mataró, s'ha parlat del paper del català com a eina d'integració

Per Sant Jordi, autors com Pau Alabajos, Pep Antoni Roig, Blanca Llum Vidal, Elisenda Pineda, Adrià Pujol o Carles Castellanos han signat els seus llibres a la paradeta de Plataforma per la Llengua a la Rambla de Catalunya de Barcelona

Unes 300 persones han participat en els actes de la tercera edició de la Setmana pel català, una iniciativa de Plataforma per la Llengua per sensibilitzar la població sobre l'ús de la llengua que va arrencar el dimecres 17 d'abril i es va allargar fins al dijous dia 25. Amb el lema "Impulsa la llengua dia a dia", l'entitat ha tornat a organitzar actes vinculats a les polítiques lingüístiques municipals, a la cultura o als videojocs, i també n'ha dedicat un a recordar la figura de la lingüista Carme Junyent. A més, en el marc de la Setmana pel català, l'entitat també ha volgut ser present a poblacions d'arreu dels territoris de parla catalana amb motiu de la diada de Sant Jordi.

La Setmana pel català va arrencar a l'Ajuntament de Vic el dimecres 17 d'abril davant d'una setantena de persones. S'hi va presentar el Pla d'Acció per la Llengua, un pla que s'ha redactat amb l'assessorament de Plataforma per la Llengua i que permetrà que la llengua es tingui present de manera transversal en totes les polítiques municipals. Rut Carandell, directora tècnica de l'entitat, va ser present a la presentació, i va intervenir-hi per defensar el dret de viure plenament en català i per explicar com fer valdre els nostres drets. El Pla d'Acció per la Llengua de l'Ajuntament de Vic recull, per exemple, la incorporació de clàusules lingüístiques de contractació per fer que les subvencions i contractacions garanteixin el dret de viure en català.

El dissabte 20 d'abril l'entitat va organitzar un homenatge a la lingüista Carme Junyent, que també va servir per presentar el seu darrer llibre, Deu lliçons per a salvar el català. El Centre Cívic Pati Llimona de Barcelona es va omplir de gom a gom, amb força públic jove, per sentir les intervencions del corrector Jordi Badia, l'escriptor Màrius Serra, la periodista Assumpció Maresma i el lingüista Pere Comellas. A més, el mateix dia a l'Alguer es va presentar davant d'un nombrós públic l'edició en alguerès del llibre Eva i Petra de Gianni Loy, que ha estat adaptada i traduïda pel soci Pere Lluís Alvau. En la presentació, hi van participar el director de l'Obra Cultural de l'Alguer, Carlo Sechi, i l'assessora de la pública instrucció de Buggerru Simona Spada, a més de l'autor i el traductor.

A Sabadell, el dilluns 22 d'abril Plataforma per la Llengua va explicar al Col·legi d'Advocats de Sabadell (ICASBD) les diferents formacions lingüístiques que ha impulsat amb universitats que ofereixen estudis de l'àmbit jurídic per tal que els futurs professionals de la justícia coneguin els drets lingüístics de la ciutadania. Ho va fer en el marc del lliurament de premis del 5è concurs de microrelats que organitza l'ICASBD i que compta amb la col·laboració de l'entitat. A més, el mateix dilluns l'escriptor Xavier Gual, professor de secundària, va presentar el seu llibre Qui ha de salvar el català? a la seu del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya a Manresa. L'acte va tenir molt èxit i va generar un bon debat entre el públic sobre diferents models educatius i el paper de les aules d'acollida per integrar lingüísticament la població nouvinguda.

Després de Sant Jordi, en què l'entitat va ser present a diverses poblacions del domini lingüístic, el dimecres 24 d'abril la Setmana pel català va continuar amb un concert per commemorar el centenari de la mort d'Àngel Guimerà i Joan Salvat-Papasseit que va tenir lloc al Palau de la Música Catalana. Tot i que el concert va ser organitzat per la Fundació Joan Manén en col·laboració amb el Cor Canta i l'Orquestra Camerata XXI - Ciutat de Reus, Plataforma per la Llengua va oferir un 30 % de descompte als socis en el preu de les entrades i va contribuir a difondre l'espectacle. El mateix dia, a l'Alguer, Thais Buforn i Pere Lluís Alvau van ser els encarregats d'oferir un recital poètic a la Biblioteca Catalana de l'Alguer. Amb l'acompanyament musical de Riccardo Moni a la guitarra clàssica, el recital "Un pont de mar blava. Poemes d'una banda a l'altra de les nostres terres" va permetre sentir textos d'Antoni Ballero de Candia, Albert Ràfols-Casamada, Cinzia Paolucci, Rosa Leveroni, Antoni Coronzu, Josep Maria de Sagarra, Fidel Carboni, Maria Mercè Marçal, Carles Duarte, Joan Salvat-Papasseit, Vincenzo Cardarelli (en traducció de Pere Lluís Alvau), Miquel Martí i Pol, Pere Lluís Alvau i Salvador Espriu. En acabar el recital, es va inaugurar una mostra de cianotípies de Thais Buforn.

La Setmana pel català va acabar el dijous 25 d'abril amb dos actes. D'una banda, a Mataró, Plataforma per la Llengua, la CAL i diferents col·lectius socials de la ciutat van parlar de la importància del català com a eina d'integració. D'altra banda, Meritxell Torra, Maria Casañas i Tina Font, de la comissió de videojocs de l'entitat, van parlar del paper de les dones i del català en la indústria dels videojocs en una taula rodona des de Checkpoint Barcelona que també es va poder seguir en línia a través del canal de YouTube de Plataforma per la Llengua. La taula rodona, del pòdcat L'Eva dels videojocs, s'emmarca en els actes que l'entitat organitza durant l'any amb el paraigua de SAGA, saló del gaming.

Sant Jordi arreu del territori de parla catalana

Pel que fa a la diada de Sant Jordi, la delegació a Catalunya de l'entitat va organitzar paradetes a Barcelona, Girona, Cerdanyola del Vallès, Vilanova i la Geltrú, Sabadell i Sitges, i l'entitat també va ser present a Palma i a Eivissa.  A la capital catalana, des del xamfrà de Rambla de Catalunya amb Consell de Cent, la paradeta de l'entitat va acollir diversos autors perquè signessin els seus llibres. Hi van passar Pep Antoni Roig, Carles Castellanos, Elisenda Pineda, Blanca Llum Vidal, Adrià Pujol, Annabel Gràcia Damas, Àlex Carmona i Pau Alabajos.