Notícies ← Altres notícies

Interposarem una denúncia administrativa a l’Hospital de Manises per una vulneració manifesta dels drets lingüístics d’un pacient

Malgrat els àudios fets públics per Plataforma per la Llengua, que deixen clara la vulneració lingüística de l'Hospital de Manises, el departament de Salut de Manises, que depén de la Generalitat Valenciana, manté que "en cap moment es va vulnerar el dret del pacient a expressar-se en valencià"  
 
Plataforma per la Llengua insisteix que l'Hospital òbriga una investigació interna i prenga mesures més contundents per defensar els drets lingüístics dels pacients 

L'entitat rebutja l'oposició entre qualitat del servei i respecte pels drets lingüístics, ja que l'atenció perd qualitat si el pacient no pot emprar la seua llengua per a explicar-se en una situació de vulnerabilitat accentuada, com és parlar sobre una dolència

Plataforma per la Llengua interposarà una denúncia administrativa a l'Hospital de Manises per una vulneració de drets lingüístics patida per un pacient. L'ONG del valencià demana al centre sanitari, a més, que prenga mesures més contundents arran de la reclamació interposada per aquesta vulneració lingüística.  

L'entitat va fer públics els àudios que demostren l'agressió lingüística, malgrat els quals el departament de Salut de Manises, que depén de la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana, manté que "en cap moment es va vulnerar el dret del pacient a expressar-se en valencià". Així doncs, l'entitat veu "insuficients" les explicacions aportades per l'ens dependent de la Conselleria de Sanitat i hi interposarà una denúncia administrativa per demanar que l'Hospital de Manises òbriga una investigació interna, i, en cas d'apreciar l'existència d'infraccions, obrir un expedient sancionador a les persones implicades en aquesta discriminació lingüística. Plataforma per la Llengua rebutja l'oposició entre qualitat del servei i el respecte als drets lingüístics dels valencians, ja que "és impossible un servei públic de qualitat si l'usuari no pot expressar-se en la seua llengua".  

Tal com demostren els àudios, l'hospital no disposava de cap treballador que poguera entendre el valencià, més enllà de la responsable que en eixe moment es trobava en altres tasques sanitàries i no podia atendre el pacient agredit lingüísticament. La responsable, fins i tot, va afirmar: "No tinc cap obligació que els metges que estiguen ací parlen valencià. No tenim per què. Ni ací, ni en ningun puesto". Aquesta afirmació es veu reforçada amb la resposta actual del departament de Salut, tot i que cal recordar que la legalitat vigent sí que obliga a respectar els drets lingüístics dels valencians. De fet, la llei empara el dret de ser atés en valencià i no només el de ser entés. Així i tot, la víctima va deixar clar en tot moment que no exigia a ningú que parlés una llengua o una altra, sinó que l'únic que volia era poder-se expressar en valencià.  

La víctima, finalment, va poder expressar-se en valencià després d'haver-ho de batallar una bona estona, malgrat que els seus drets haurien d'haver estat garantits des d'un bon inici, i més quan es tracta d'un centre sanitari públic. Per tant, la resposta del departament de Salut, que depèn de la Conselleria, torna a amagar la realitat d'aquest episodi quan explica els fets i afirma que "va posar a la seua disposició tots els recursos disponibles" perquè el pacient fos atés en valencià.  

L'ONG del valencià ha assessorat jurídicament l'afectat i ha reiterat la posada a disposició del centre dels seus serveis d'assessorament lingüístic, per tal que l'hospital puga revertir aquesta situació i comence a respectar els drets dels valencianoparlants. Convé destacar que l'hospital no només vulnera els drets lingüístics en l'atenció individualitzada sinó que, a més, no disposa d'una versió en valencià del seu web i l'ús que en fa a les xarxes socials és residual. 

L'administració està legalment obligada a investigar el cas 

Les institucions públiques, com és ara l'Hospital de Manises i el departament de Salut, que depèn de la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana,  són les obligades i són les legalment competents d'investigar les conductes infractores, com les que es podrien derivar d'aquest cas. 
No podem oblidar que les administracions públiques valencianes tenen un sotmetiment ple a la llei i al dret i han de servir amb objectivitat els interessos generals en la seua actuació. A més, entre els seus principis d'actuació generals destaca el de "no discriminació en totes les seues facetes", com especifica l'article 2.1.d de la Llei de funció pública valenciana. 

Si no són ni tan sols investigades pels ens competents, es crearà un clima d'impunitat absoluta envers aquestes conductes. És essencial, per tant, que les administracions públiques complisquen la legalitat vigent i investiguen els possibles fets que suposen una infracció. D'altra manera, aquesta falta de conseqüències pot perpetuar la discriminació i, alhora, desincentivar la denúncia d'actituds discriminatòries envers la llengua.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin