Cracòvia acull l’exposició ‘La llengua catalana, 10 milions de veus europees’

Plataforma per la Llengua fa arribar a Polònia la defensa de l'oficialitat del català a Europa, amb la inauguració d'una exposició que mostra dades sobre la vitalitat de la llengua i denuncia la situació de minorització que pateix

La mostra es va inaugurar el 10 de gener i es podrà veure a la Universitat Jagellònica de Cracòvia fins al dia 29

Aquest dimecres, 10 de gener, es va inaugurar a la Universitat Jagellònica de Cracòvia l'exposició La llengua catalana, 10 milions de veus europees. L'exposició, impulsada per Plataforma per la Llengua, es podrà veure al Collegium Paderevianum de la Facultat de Filologia d'aquesta universitat fins al 29 de gener, i l'entrada és gratuïta.

La inauguració va comptar amb la presència de membres de la delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya a l'Europa Central, i amb les intervencions del director de l'Institut de Filologia Romànica de la Universitat Jagellònica, Wacÿaw Rapak, i del coordinador del Centre d'Estudis Catalans, el poeta i traductor Xavier Farré. Traductor d'Adam Zagajewski o de la Premi Nobel Olga Tokarczuk, Farré va destacar que "el català és una llengua potent, que té una forta presència en diferents àmbits, i és present a la nostra realitat a molts nivells diferents, des de la literatura fins a les noves tecnologies, des de l'esport fins al món acadèmic".

La mostra, que es va estrenar el 2019 al Parlament Europeu (que, d'entrada, l'havia vetada), reclama l'oficialitat del català a la Unió Europea i defensa que no és una llengua minoritària, sinó que és la 13a llengua més parlada d'Europa, amb més de 10 milions de parlants, i es parla a quatre estats d'Europa. L'exposició exhibeix dades sobre la vitalitat de la llengua en els àmbits cultural, educatiu, social, laboral, tecnològic, esportiu i administratiu, a més de la situació de minorització que pateix per part de les institucions espanyoles, franceses, italianes i europees.

La llengua catalana, 10 milions de veus europees també es poden trobar dades infogràfiques sobre la vitalitat de la llengua en tots els àmbits socials, com ara que hi ha més de 150 universitats del món que ensenyen català, que la llengua catalana és la quinzena amb més articles a la Viquipèdia, que la televisió pública catalana és líder d'audiència o que nou de les deu pàgines web més visitades a Catalunya tenen versió en català.

Als Estats Units, Anglaterra, Croàcia, Romania, Polònia... i al web

Des que es va estrenar, el 2019, l'exposició ha passat pels Estats Units (a la Universitat de Colúmbia i a la Fira del Llibre de Kensington, a prop de Washington) i també s'ha pogut veure a ciutats com LisboaCambridgeZagreb, Bucarest o Ljubljana, a més de Cracòvia. Els continguts també es poden consultar en línia al web de Plataforma per la Llengua en anglès, francès i alemany.

• Si vols que continuem defensant la llengua catalana en l'àmbit internacional, fes pinya amb els més de 26.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!